Den nylig beskrevne froskearten L. Larvaepartus, på Sulawesi i Indonesia. (Foto: Jim McGuire Photo)

Frosk føder levende rumpetroll

En helt spesiell frosk har blitt oppdaget i Indonesia.

Froskens livssyklus er fast inventar i en hvilken som helst naturfagsbok. Frosken starter livet som et egg i en dam. Eggene befruktes av hannfrosken på utsiden, etter at hunnfrosken har sluppet ut eggene, og egget får utvikle seg i fred.

Etter en stund klekkes det et rumpetroll, som tilslutt går igjennom en dramatisk forvandling og blir til en bitteliten frosk. Hvis frosken er heldig og utholdende nok, blir den voksen.

Men, ikke alle frosker følger denne formelen.

Nå har forskere beskrevet en ny froske-art på Indonesia, L. Larvaepartus, som føder levende rumpetroll, som den eneste kjente arten i verden.

Masse variasjon

De aller fleste frosker parer seg ved at hannen tar tak i hunnen, og slipper ut sæd over eggene som hunnen også slipper ut.

– Men det er mange forskjellige og merkelige varianter av denne parringen, sier Jim McGuire i en pressemelding, forsker ved Berkeley i California og medforfatter til artikkelen.

– Denne nyoppdagede arten er medlem av en veldig liten gruppe arter som har utviklet intern befruktning. Av disse artene, er L. Larvaepartus den eneste som føder levende rumpetroll.

Det finnes over 6000 froskearter, men bare rundt 10-12 av disse har intern befruktning.

Ifølge McGuire er de fleste av disse artene ganske mystiske, og forskere vet ikke så mye om hvordan denne befruktningen skjer. Noen av artene har utviklet et penis-lignende organ hos hannfroskene som brukes til å befrukte hunnene.

Noen av artene i den eksklusive klubben legger befruktede egg, mens andre føder levende småfrosker som ikke har et ordentlig rumpetrollstadium, ifølge studien.

Forskerne undersøkte også L. Larvaepartus-hannfrosker, men de fant ikke noe penisorgan eller en annen åpenbar metode som brukes til befruktning.

En hunnfrosk med rumpetroll som er tatt ut av egglederne. (Foto: Forskningsrapporten/PLOS One/Jim McGuire)

Skjelvende hud

Selve oppdagelsen ble gjort da forskerne samlet inn artseksemplarer på øya Sulawesi i Indonesia.

I artikkelen beskrives det hvordan noen frosker fødte rumpetroll rett i hånda på forskerne. Forskerne observerte også at buk-huden fortsatte å skjelve etter at noen frosker hadde blitt dissekert. Da huden ble snittet opp, falt det levende rumpetroll ut av hunnfroskenes eggledere.

L. Larvaepartus er ingen stor frosk, og eksemplarene som forskerne samlet inn veide mellom fem og seks gram. De observerte også at hunnene foretrakk å føde rumpetrollene i små dammer eller i sildrende vann, unna større bekker, muligens for å unngå andre, større frosker.

Andre varianter

Selv om det er veldig få frosker som formerer seg ved intern befruktning, er det et enormt spenn blant froskeartene som fortsatt gjør det på gamlemåten.

Noen frosker bærer eggene rundt i lommer på ryggen, mens andre klekker eggene nede i halsen.

Sannsynligvis henger noe av dette sammen med størrelsen på vannet hvor froskene lever og legger egg.

Froskeartene som lever steder hvor det er mindre vann har gjerne mer kompliserte foreldremetoder, siden artene har utviklet metoder for å frakte egg eller rumpetroll mellom forskjellige vannhull, eller måter å holde eggene fuktige på.

McGuire mfl: A Novel Reproductive Mode in Frogs: A New Species of Fanged Frog with Internal Fertilization and Birth of Tadpoles. PLOS One, desember 2014. doi:10.1371/journal.pone.0115884.g002