Mus som ble utsatt for akutt stress fikk gråhvit pels. Nå mener forskere å vite hvilke mekanismer som forårsaker endringen.

Derfor kan stress gi grått hår

Forskere mener å ha funnet ut hvordan stress fører til grå pels hos mus. Men de er langt fra å finne noen måte å stoppe prosessen på.

– Alle har en anekdote om hvordan stress påvirker kroppen deres, spesielt huden og håret. Vi ville se om denne koblingen finnes, og hvordan stress fører til forandringer i kroppsvev, sier Ya-Chieh Hsu i en pressemelding.

Hsu er forsker ved Harvard University i USA.

– Dessuten var vi genuint nysgjerrige på om stress faktisk fører til at hår blir grått.

Forskerne utsatte mus for ulike stressende situasjoner og kartla forandringer i kroppene deres og hvordan fargen på pelsen endret seg.

Etter hvert fikk de stressede musene gråhvit pels, som du kan se på bildet ovenfor.

Nå mener forskerne at de har funnet ut hvilke mekanismer som gjør at pelsen skiftet farge da musene ble stresset.

Stress ga overdreven stamcelle-respons

Grunnen til at håret ditt har farge, er et lager med stamceller som finnes inne i hårsekken til hvert hårstrå. Når håret gror ut, konverteres disse stamcellene til celler som lager pigment som gir håret farge.

Nå viser studien til Hsu og kollegene at det som kalles for det sympatiske nervesystemet klusser til dette stamcellelageret.

Dette nervesystemet er ansvarlig for den såkalte «fight-or-flight»-responsen, altså hvordan kroppen reagerer på noe som oppfattes som farlig.

Da musene ble utsatt for stress, utløste nervesystemet et stoff som kalles norepinefrin. Dette stoffet gjorde at stamcellene i hårsekkene ble aktivert i så stor grad at lageret omsider ble tomt. Uten disse cellene til å fargelegge håret, ble pelsen etter hvert gråhvit.

Resultatet fra studien ble nylig publisert i tidsskriftet Nature.

Akutt stress tømmer lagrene

– Akutt stress, særlig «fight-or-flight»-responsen, har tradisjonelt sett blitt sett på som viktig for å overleve. Men i dette tilfellet førte akutt stress til permanent uttømming av stamceller, sier forsker Bing Zhang i samme pressemelding.

– Etter et par dager var alle stamcellene forsvunnet. Og når de først er borte, kan du ikke lage pigment lenger. Skaden er permanent, sier Hsu til BBC.

Ingen kur mot grått hår

Forskerne understreker at de er langt unna en kur mot grått hår.

Til The Guardian sier Hsu at det som egentlig er mest spennende med denne studien, er hvordan tapet av stamceller i kroppen bidrar til aldring.

– Det er i alle fall et funn som jeg er spesielt begeistret for, sier Christopher Deppmann til den britiske nettavisen.

Han er biolog ved University of Virigina og har ikke vært involvert i forskningen.

– Det finnes jo allerede bevis for at stress og «fight-or-flight»-responsen presser stamceller som er viktig for immunforsvaret. Dette kan være grunnen til at vi ofte blir syke etter lange perioder med stress, sier han.

Deppmann mener denne studien har stor betydning for hvordan forskere forstår stamceller, stress og aldring.

Zhang, B. m.fl: Hyperactivation of sympathetic nerves drives depletion of melanocyte stem cells. Nature. (2020)