Stillingsmarked

Havforskningsinstituttet

Berggylten har dårlig appetitt, ingen mage og under stress kan den rett og slett slutte helt å spise. Men hyppige, små måltider ser ut til å gå bra for den kresne lusespiseren.

Pilegrimsreiser er de siste årene blitt mer populært over hele verden. I Europa besøker muslimer og kristne hverandres pilegrimsmål.

OsloMet – storbyuniversitetet

– Det nytter ikke bare å pugge og drive tavleundervisning. Elevene må kunne se problemstillingene fra flere sider, sier forsker.

Vi støtter forskning.no

Stillingsmarked

Saker fra våre eiere

Verdens minste fisk har nemlig et veldig lite og rart genom – og lever som larve hele livet. Dessuten lever denne mikrofisken i vann som er like surt som cola, med samme farge som te.

OsloMet – storbyuniversitetet

Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie.

Havforskningsinstituttet

Ved å framprovosere herpesutbrot i verdas nordlegaste stillehavsøsters, vil havforskarane finne ut kor langt det hissige viruset har spreidd seg.

Norsk Romsenter

Forskningssatellitt viser at flere av breene i Patagonia har krympet de siste seks årene.

Usikkerhet om egen framtid, manglende anerkjennelse og dårligere fellesskap på arbeidsplassen er noen av konsekvensene ved stor bruk av vikarbyråer.

Saker fra våre eiere

Ordførere forsøker å opprettholde et inkluderende «vi» i 17.mai-talen, men enkelte ender likevel opp med å snakke om «oss» og «dem».

De nordiske landene har klart å skape en bærekraftig modernitet takket være balansen mellom samarbeid og konkurranse, mener forskere som har skrevet bok om temaet.

Minoritetsungdom opplever at aktiviteter som langrenn, skogs- og fjellturer er knyttet til norskhet og hvithet, ifølge forsker.