Et geminivirus. Fargene viser forskjellige strukturer i viruset. (Bilde: University of Leeds)

Dette er et nærbilde av et av verdens farligste plantevirus

Viruset har blitt undersøkt med et kryo-elektronmikroskop.

Dette er et geminivirus. Denne virusfamilien står for noen av de dødeligste sykdommene som avlinger kan få.

Forskjellige virus i denne familien kan forårsake mange typer sykdommer, som for eksempel bladrullesyke. Denne sykdommen gjør at unge blader krøller seg sammen, og bladene får en rødlig farge.

Den kan være svært ødeleggende, og føre til at nesten hele avlinger går tapt. Det kan gå spesielt hardt utover blant annet potet, ifølge Store Norske leksikon.

Nå har en forskergruppe brukt elektronmikroskop til å ta bilder av et geminivirus. Dette er en variant som angriper tobakksplanter, og bildet viser tydelig hvorfor viruset kalles for geminivirus.

Et eksempel på et ferskentre som er angrepet av bladrullesykdom. (Foto: Giancarlo Dessì/CC BY-SA 3.0)

To sider

Viruset består av to nesten runde proteinkapper som henger sammen, som tvillinger, eller gemini på latin.

Disse proteinkappene inneholder genetisk materiale som viruset bruker til å få en vertscelle til å lage flere virus. Hvis du vil se et eksempel på hvordan virus fungerer, kan du ta en kikk på videoen i bunn av saken.

Forskerne har tatt bilder av denne plantedreperen for å finne ut mer om akkurat hvordan geminiviruset kommer seg inn i celler og slipper ut den genetiske bomben sin, slik at man forhåpentligvis kan forhindre avlingsdød i framtiden.

Fryses ned

Viruset har blitt undersøkt med kryo-elektronmikroskop, som er en teknikk som kan gi svært høyoppløste avtrykk av proteiner.

Forskerne bak teknikken vant nobelprisen i 2017 for kryo-elektronmikroskopi, som innebærer å fryse ned prøven før det blir avbildet ved hjelp av en elektronstrøm.

Hesketh mfl: The 3.3 Å structure of a plant geminivirus using cryo-EM. Nature Communcations, 2018. DOI: 10.1038/s41467-018-04793-6 .