Steppefly-larven spiser mer enn gjerne tomatplanter så lenge den ikke smaker vondt (Foto: Brian Connolly/UW-Madison)

Denne larven blir kannibal når den blir sulten nok

Forskere har funnet ut at noen larver velger å spise andre larver om plantene smaker vondt.

Noen planter kan forsvare seg mot insektsangrep ved å skille ut kjemiske stoffer som skader insektet eller gjør at planten smaker forferdelig vondt. Når dette skjer må insektene finne noe annet å spise.

Forskere har, ved å spraye tomatplanter med et stoff som finnes naturlig i planter, gjort at planten skiller ut kjemikalier som gjør at planten smaker vondt. Dette gjorde at steppefly-larvene sluttet å spise på planten og heller tydde til kannibalisme for å overleve.

Studien ble publisert i Nature Ecology and Evolution i juli i år.

– Vi startet eksperimentet med åtte larver, og endte opp med én eller to igjen, sier evolusjonsøkolog ved universitetet i Wisconsin-Madison og leder av studien John Orrock, til The New York Times.

Larvenes herre

Forskerene sprayet noen tomatplanter med en nøytral veske, og noen andre med stoffet metyl-jasmonat. Dette er et kjemikalie som finnes naturlig i planter og brukes ofte til blant annet forsvar mot insektsangrep.

Plantene ble plassert sammen med åtte larver som forskerne fulgte med på i åtte dager. De plantene som var sprayet med den nøytrale vesken hadde ikke utviklet noe forsvar mot larvene, og ble spist helt opp.

Men da det ble tomt for de gode plantene begynte larvene å spise hverandre.

De andre plantene som var sprayet med metyl-jasmonat hadde utviklet kjemikalier som ble brukt som forsvar. Dette førte til at larvene ga opp disse tomatplantene ganske fort.

– Planter har hverken nese eller øyne, men forstatt greier de å oppdage både lys og lukter som de reagerer på, sier Richard Karban som er forsker ved University of California. Han fortsetter: – De er rett og slett utviklet til mer sofistikert adferd enn det vi har antatt tidligere.

Fra vegetarianer til kjøtteter

Zoolog Petter Bøckman, fra Naturhistorisk Museum i Oslo, er slett ikke overrasket over resultatet.

– Blir forholdene for vanskelige for dyr så er det ikke uvanlig at de kan gå fra å være vegetarianere til kjøttetere, og også kannibaler, forteller han til forskning.no.

Han forklarer videre at nesten alle dyr kan veksle mellom hva de nærer seg på. Det finnes eksempler av leoparder som spiser bær, og både kuer og sau som kan gnage på skjelettrester for å få i seg kalsium.

– Det som kan være vanskelig er når dyr er har en spesialisert tarm. Man trenger en spesiell tarm for å kunne bryte ned planteceller, eller symbionter i tarmen som gjør dette for deg. Men hvem som helst kan bryte ned kjøttceller. Derfor er det lettere å gå fra å være vegetarianer til å bli kjøtteter, forteller Bøckman.

Men han forteller også at det vil ikke lønne seg for disse larvene, eller noen andre arter, å forbli kannibaler.

Artsfrender er omtrent like sterke som en selv, så sjansen for å bli spist selv er ganske stor.

Larvene kan også risikere å få i seg parasitter og bli syke av å spise hverandre.

John Orrock mfl: Induced defences in plants reduce herbivory by increasing cannibalism, Nature Ecology and Evolution, 2017, DOI: 10.1038/s41559-017-0231-6 Sammendrag