Stiger og trapper leder opp til inngangen til en hule i fjellet.
Taforalt-grotten fotografert i 2017. Dette er trolig den eldste nordafrikanske gravplassen vi kjenner til.

Steinalderfolk i Nord-Afrika spiste mye planter

Planter var en viktig del av kosten lenge før jordbruksrevolusjonen nådde disse områdene, ifølge en ny studie.

Det er vanskelig å si noe sikkert om kostholdet til mennesker som levde for titusenvis av år siden. De aller fleste levninger etter både menneskene og tingene deres er borte for lengst.

Men det finnes likevel spor som kan gi oss noen hint.

Det er funnet redskaper og beinrester etter jakt og slakting. Og det er funnet spor etter korn og andre planter. Dessuten har forskerne funnet restene etter noen få av individer som levde for lenge siden. Stoffer i skjelettet deres kan sladre om hva de spiste den gangen.

Nå har en forskergruppe nettopp gjort en slik undersøkelse, av skjeletter fra den eldste nordafrikanske gravplassen vi kjenner til.

Spor etter både dyr og planter

I Taforalt-grotten i Marokko er det funnet flere titalls skjeletter etter mennesker som levde for rundt 15.000 år siden.

Dette var før jordbruksrevolusjonen kom til disse områdene, og folkene kom fra et samfunn av jegere og samlere. Men tidligere funn har ikke gitt noe helt klart svar på hva disse menneskene levde av.

De fleste sporene stammer fra rester etter dyr og antyder at hovdyr som mankesau var en del av kosten. Det ser også ut til at de spiste snegler.

På den annen side er det også funnet rester etter planter og tegn til tannråte, som typisk blir vanligere når kosten inneholder mer planter.

Det er også viktig å huske at knokler og redskaper til jakt og slakting ofte holder seg bedre enn planterester og pinner til å grave etter røtter. Flere funn av knokler og spydspisser trenger altså ikke bety at kjøtt var den vanligste maten.

Alt i alt er det altså ikke godt å si hvordan kostholdet til disse steinaldermenneskene så ut.

Men nå kommer forskere med nye analyser som kan nyansere bildet.

Mest planter

Zineb Moubtahij ved Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology og Observatoire Midi Pyrénées og kollegaer fra flere land har analysert prøver fra tenner og bein fra flere skjeletter. De har brukt både tradisjonelle metoder og nye redskaper som er mer følsomme overfor stoffer fra plantekost.

Resultatene tyder på at menneskene fra gravplassen spiste mat fra dyr, men at hoveddelen av kosten bestod av planter – antagelig stivelsesrike nøtter og korn.

– Våre resultater viser uten tvil en betydelig plantebasert komponent i kostholdet til disse jegerne og samlerne, skriver forskerne i Nature ecology & evolution.

Forskerne bemerker imidlertid at det ikke er noe som tyder på at den store bruken av planter førte til at folkene begynte med jordbruk. De fortsatte altså å være jegere og sankere.

Ingen typisk steinalderdiett

Tidligere i år kom også en annen studie av steinalderfolk som hovedsakelig spiste planter, særlig poteter og rotgrønnsaker. Dette var mennesker som levde i Andesfjellene i Peru.

På den annen side har studier fra Skandinavia antydet at kosten her oppe bestod av masse fisk og mindre planter

Professor Herman Ponzer ved Duke Univeristy, som nettopp forsker på kostholdet til jegere og sankere, advarer mot å tro at det finnes én steinalderdiett – altså et typisk kosthold for steinaldermennesket.

Tvert imot peker de samlede bevisene mot at menneskets naturlige kosthold er fantastisk variert, skriver Ponzer i boka Burn fra 2021.

Det finnes eksempler på naturfolk som spiser nesten bare planter og folk som spiser nesten bare animalsk – og alt imellom.

– Det overordnede budskapet er klart: Vi utviklet oss som opportunistiske altetere. Mennesker spiser det som er tilgjengelig, som nesten alltid er en blanding av planter og dyr (og honning), skriver Ponzer.

Z. Moubtahij, m. fl., Isotopic evidence of high reliance on plant food among Later Stone Age hunter-gatherers at Taforalt, Morocco, Nature ecology & evolution, april 2024. Sammendrag.