Dette kan være verdens første advarsel

Geologer hevder dette bildet er første avbildning av en vulkan i utbrudd.

Dette er vulkanen Hasan, sentralt i Tyrkias Anatolia-region. Vulkanen er avbildet på et nær 9000 år veggmaleri i steinalderbosettingen Çatalhöyük. (Foto: Janet C. Harvey/flickr: open_knowledge)

Et tyrkisk veggmaleri av en vulkan fra steinalderen er blitt datert til å være like gammelt som et større utbrudd i området, ifølge en forskningsrapport i journalen PLOS.

Det betyr at steinaldermennesker livnærte seg av og bosatte seg rundt en aktiv vulkan, og at denne vulkanen har hatt utbrudd i løpet av samme tid. Det gjør veggmaleriet til det eldste bilde av en vulkan noensinne, om lag 9000 år gammelt.

Hasan-vulkanen (3253 m.o.h.), sentralt i Tyrkia, hadde utbrudd mellom 7400 og 6600 f. Kr., og utbruddet ble speilet i et bilde i steinalderbosettingen Çatalhöyük, som ligger om lag 130 kilometer fra vulkanen.

Gjorde geologiske funn som beviste hypotesen

Forskerne som har trukket konklusjonen er ledet av en UCLA-forsker, Axel Schmitt.

– Bildet kan også bli tolket til å fremstille et leopardskinn. Det ville også passe inn med den andre kunsten vi har funnet i området, men vi testet hypotesen om at Çatalhöyük-bildet viser et vulkansk utbrudd, og vi gjorde geologiske funn som støtter oppunder den teorien. Ifølge funnene er det også mulig at Hasan-vulkanen vil ha utbrudd i framtida, sier Schmitt til PLOS.

Forskerne er utdannet innen geologi, og de spekulerer derfor ikke videre i hva avbildningen representerer, om det er en historiefortelling eller en advarsel for senere generasjoner.

Blant verdens tidligste kart

Det som derimot er blitt klart gjennom utgravinger i bosettingen, er at steinalderbeboerne lagde bruksgjenstander av vulkansk glass, og at det trolig var en av årsakene til at de bosatte seg i nærheten av vulkanen.

Bildet er om lag tre meter langt, og ble funnet i et bolighus i bosettingen. Det er datert til å være omtrent 9000 år gammelt, og ifølge den nye rapporten er det da verdens eldste bilde av en vulkan, og det er i tillegg blant verdens eldste kjente malte kart.

Bildet mye eldre enn tidligere kunst

Bevisene for et utbrudd i denne tidsperioden har manglet i området, og bildet er mye eldre enn alle andre kjente kart eller avbildninger av landskap verden over. Det har ledet til at bildet er blitt tolket som et leopardskinn med et geometrisk mønster under.

Men det varte bare til geologene fikk tilgang til jordsmonnet i området. Gjennom å analysere zirkonfragmenter i bakken, kom geologene fram til at det må ha vært et større utbrudd i området i løpet av tiden det var befolket.

Bosettingen Çatalhöyük i sentrale Tyrkia ble oppdaget av vestlige arkeologer i 1958. Veggmaleriet ble oppdaget under arkeologiske utgravninger i 1964, men på grunn av kontroverser i utgravingsarbeidet lå området brakk fra 1965 til 1993.