Aldri mer askefast?

Et infrarødt kamera som kan se askeskyer fra vulkanutbrudd er snart klart til bruk på fly. Vellykkede testflyvninger over vulkanene Etna og Stromboli gjør forskerne optimistiske.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Avoid-kameraet i testflyvning over vulkanen Etna. (Foto: (Adam Durant, NILU))

Vulkanutbruddet på Island i 2010 fikk store økonomiske konsekvenser for den europeiske flytrafikken, som ble stilt på bakken over lang tid. 

Et infrarødt kamera som er utviklet av seniorforsker Fred Prata ved NILU – Norsk institutt for luftforskning, er nå blitt testet over vulkanene Etna og Stromboli, med gode resultater.

– Det er 23 års arbeid bak dette kameraet som vi nå tester, sier Prata.

– Resultatene fra flyvningene viser at vi må gjøre noen tekniske justeringer, men vi har god tro på at det kan tas i bruk i 2012 forutsatt at monteringen på flyene går greit. Ellers vil nok testene også fortsette, vitenskapen er jo aldri fornøyd, sier forskeren.

Kameraet skal leveres til det britiske flyselskapet EasyJet, som vil utstyre 20 nye Airbus A320-fly med den norske teknologien i 2012.

Storbritannia, som Norge, ligger utsatt til for aske fra Island, men EasyJet har tillit til at kameraet skal gjøre det mulig å likevel opprettholde trafikken, hvis for eksempel Katla skulle bryte ut.

Oppdager aske på 100 kilometers hold

Fred Prata foran Etna. (Foto: (Adam Durant, NILU))

Det infrarøde kameraet kan oppdage aske på 100 kilometers hold, selv om natten. Dette er mulig via teknologi som synliggjør partiklene i askeskyen.

Silikatpartikler, som er i aske fra vulkaner, er svært skadelige hvis de kommer inn i flymotoren. Der kan de smelte og tette igjen anlegget. Vulkanaske kan også skade vindskjerm, instrumenter og ødelegge elektrisiteten i flyet.

For å unngå skader og forbygge ulykker er det viktig for pilotene å vite om eventuelle askeskyeer på forhånd, slik at de kan ha anledning til å styre unna.

– Piloten får informasjon om sammensetningen av partiklene i luften, og kan vurdere om det er mulig å fly gjennom askeskyen, eller om man må styre utenom den, forklarer John Ackermann.

Han er forretningsdirektør i Nicarnica, som markedsfører kameraet.

– Dette gir piloten 5–10 minutter til eventuelt å fly utenom skyen, og med dette avverge en potensielt stor skade, forteller Ackermann.

Ackerman tilføyer at Nicarnica også har hatt dialog med Airbus og Boeing, men skal nå først avslutte testfasen de er inne i for å perfeksjonere teknologien.

– Etter dette vil Avoid-teknologien være tilgjengelig for alle flyselskaper, sier Ackerman.

Powered by Labrador CMS