Tilfeldig møte skaper himmelsk diamantring

En planetarisk stjernetåke og en stjerne går sammen om å lage et himmelsmykke - i hvert fall for oss som holder til på jorda.

Stjerna som skapte den planetariske tåka kan skimtes som en lyssterk prikk i midten. (Foto: ESO)

I samarbeid med

When stars align, når stjernene stiller seg på rekke, er et begrep som brukes for å beskrive at ting faller på plass - at alt stemmer samtidig.

Nå har to stjerner stilt seg på rekke, i hvert fall fra vårt perspektiv, og resultatet er et astrobilde utenom det vanlige.

En perfekt sirkel

Den planetariske stjernetåka Abell 33 er et resultat av at en aldrende stjerne har kvitta seg med atmosfæren sin på veien mot å ende opp som en hvit dverg.

Abell 33 ser ut som en tilnærma perfekt sirkel, noe som ikke er så vanlig – stort sett er det noe som forstyrrer symmetrien og sørger for et mindre regelmessig utseende.

Abell 33 ligger i stjernebildet Vannslangen. (Foto: ESO, IAU AND SKY & TELESCOPE)

En sirkelrund planetarisk tåke er vel og bra, men ikke nok til å få astrointeresserte til å sperre øynene ordentlig opp. Det som gjør at dette bildet skiller seg ut er den lyssterke stjerna HD 83535.

HD 83535s plassering i forhold til Abell 33 gjør at de til sammen kan se ut som en kosmisk diamantring.

De to elementene i bildet ser ut til å ligge tett sammen, men det gjør de absolutt ikke.

Mens Abell 33 ligger 1500 lysår unna Jorda, befinner HD 83535 seg omtrent midt mellom oss og stjernetåka.

Vidvinkelbilde av himmelen rundt Abell 33. (Foto: ESO/DIGITIZED SKY SURVEY 2. ACKNOWLEDGEMENT: DAVIDE DE MARTIN)

Det er Very Large Telescope som har tatt dette bildet, som en del av ESOs Cosmic Gems-prosjekt.