Her er det årets vakreste bilder av verdensrommet

Vinnerne av fotokonkurransen «Astronomy Photographer of the Year» er kåret. Her ser du noen av bildene som kjempet om førsteplassen – og de som vant.

Mektige solutbrudd, fargestrålende nordlys og stjernetåker tusenvis av lysår borte var blant motivene i fotokonkurransen «Astronomy Photographer of the Year». Lysbildeserien viser en rekke av bildene som var med i konkurransen.

Konkurransen, som blir arrangert for fjerde år på rad av Royal Observatory Greenwich i samarbeid med Sky at Night Magazine, har både profesjonelle fotografer og entusiastiske amatører fra hele kloden som deltakere.

Vinnerne ble Martin Pugh fra Storbritannia og Australia i kategorien Det ytre rom, Masahiro Miyasaka fra Japan vant i Jorden og verdensrommet og Chris Warren fra Storbritannia i gruppa Solsystemet vårt. Jacob von Chorus fra Canada ble kåret til den beste astronomifotografen under 16 år.

Nordlys er et populært motiv

Norske Ole Christian Salomonsen fra Tromsø vant fjorårets konkurranse med et spektakulært bilde av nordlys over Sommarøy. I år var han representert med bildet «Celestial Illumination», som viser nattehimmelen opplyst av et stort, fyrverkerilignende fargeshow.

Nordlyset er også motivet i Tommy Eliassens bilde. Han har fanget fargespillet over fjellet Høgtuva, mens lyset speiler seg i vann på fjellet.

– Det er alltid mange fantastiske fotografier fra Norge fordi de har så vakker himmel, sier Jenny Stewart ved Royal Observatory Greenwich til NRK.no.

Motiver som ligger langt borte

En vakker himmel er også blitt fanget på Masahiro Miyasakas bilde av en nattehimmel fra Japan, hvor vår egen galakse, Melkeveien, er synlig som et tåkete bånd over snøkledde fjell. Miyasaka vant i kategorien Jorden og verdensrommet, der landskap, mennesker eller andre jordnære ting avbildes sammen med et astronomisk motiv.

Andre har pekt kameraet mot motiver som ligger enda lenger borte, mot objekter i solsystemet vårt eller mot svakt glødende stjernetåker i det ytre rom.

Et av bildene forestiller for eksempel stjernetåken «Elefantens snabel», som ligger 2400 lysår unna i stjernebildet Kefeus.

Vinnerbildene stilles ved ut Royal Observatory Greenwich frem til februar 2013.

Amatører bidrar også til å hjelpe forskerne med å bearbeide data fra de store teleskopene. Nylig arrangerte NASA og ESA en konkurranse der folk kunne gjennomgå det store datamaterialet fra Hubble-teleskopet og selv gjøre dem til vakre bilder. Se bildene hos Videnskab.dk.

Royal Observatory Greenwich