Kosmisk engel

Romteleskopet Hubble sender en julehilsen fra en annen verden. Stjernetåka ser ut som en engel, men vingene gjør helt andre ting enn å fly.

NASAs romteleskop Hubble hjelper oss med julestemninga. (Foto: NASA/ESA/Hubble Heritage Team)

Bildet viser en stjernetåke kalt Sharpless 2-106. Den ligger nesten 2 000 lysår unna oss, og er flere lysår lang.

Det er ei massiv, ung stjerne som har ansvaret for den rasende aktiviteten her.

Englevingene, som gløder i blå farge, strekker seg ut fra denne sentrale stjerna. De består av supervarm gass, og her dannes det nye stjerner.

Det er faktisk en ring av støv og gass som går i bane rundt stjerna i midten, slik at den ekspanderende stjernetåka blir klemt i en timeglassform.

Den høye oppløsningen i bildet viser også krusninger og striper i gassen. Det røde mønsteret rundt de blå vingene kommer av at svakt lys fra midtstjerna blir reflektert av små støvpartikler.

Den engleformede stjernetåka er ikke det eneste bildet fra Hubble som passer til jul. I 2009 serverte romteleskopet et bilde av ei stjernetåke med et juletre i midten:

I 2009 viste Hubble fram dette juletreet ute i verdensrommet. (Foto: NASA/ESA/F. Paresce (INAF-IASF, Bologna, Italy)/R. O'Connell (University of Virginia, Charlottesville)/Wide Field Camera 3 Science Oversight Committee)

Dette området har fått navnet 30 Doradus, og er en turbulent region i en av Melkeveiens satellittgalakser.

Flere av de isblå stjernene er blant de mest massive vi kjenner til, over 100 ganger mer massive enn vår egen stjerne sola. Bildet har en bredde på omtrent 100 lysår.

NASA: Hubble serves Up a Holiday Snow Angel