Bedre kart over Mars

Et nytt Mars-kart er satt sammen av 21 000 infrarøde bilder fra Nasas eldste romsonde, Mars Odyssey. Kartet skal være et slagkraftig verktøy for forskerne i studiene av planeten.

Dette bildet viser et 140 kilometer langt utsnitt av det såkalte Valles Marineris Canyon-systemet. Jordskred kan sees ned til en oppløsning på 100 meter per piksel. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Arizona State University)

Nasa har offentliggjort det hittil beste kartet over Den røde planet.

Kartet er laget av Nasas Mars Odyssey, som nådde fram til Mars i 2001, og som er den eldste sonden i kretsløp om planeten.

Siden den gang har sonden tatt over 21 000 bilder av overflaten ved hjelp av det infrarøde kameraet THEMIS. Disse bildene har forskere ved Nasa satt sammen til et globalt Mars-kart.

Når man ser på kartet som en helhet, ser det ikke så spesielt ut, men styrken framstår lysende klart når man zoomer inn på et spesifikt område av overflaten.

Her kan man nyte detaljer som fjell, daler og sletter helt ned til en oppløsning på 100 meter.

Ramme for studier

– Kartet blir en ramme for globale studier av de geologiske forholdene på planeten, som for eksempel mineralsammensetningen og de fysiske egenskapene ved de stoffene som finnes på overflaten.

Det sier forsker Jeffrey Plaut ved Nasas forskningssenter JPL i en pressemelding.

Det var ikke så enkelt å lage kartet, for bildene passet ikke helt sammen. De var nemlig forvrengt av forskjellige former for støy.

Forskerne ved Nasa har klart å korrigere for støyen og sette sammen bildene til en helhet.

– Teamet bak Mars Odyssey THEMIS har skapt et enestående og spektakulært produkt som vil være et fantastisk verktøy for forskere i mange år fremover, sier Plaut.

Et fantastisk verktøy

Nyheten om det nye kartet blir mottatt med begeistring av Mars-gruppen på Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet.

– Det nye kartet vil bli et godt supplement til det såkalte MOLAR-kartet, som er et globalt høydekart over planeten som sonden Mars Global Surveyor har skapt ved å skyte laserstråler ned på overflaten.

Det sier Christoffer Leer, som er post.doc. ved Niels Bohr Instituttet.

Han legger til:

– Det vil være et godt supplement til å finne de områdene som har størst vitenskapelig interesse.

– Med et høydekart kan du bare se høydeprofilen av et landskap, med dette kartet vil man vil kunne se fargene og utstrekningen av spesifikke områder som for eksempel iskappene, noe som er verdifull kunnskap i forståelsen av planetens geologiske utvikling.

Ved Nasa krysser forskerne fingrene for at sonden kan holde i fem måneder til. I så fall vil den slå rekorden for en Mars-sonde.

I dag er det Nasas Mars Global Surveyor som har rekorden. Den kretset om den røde planeten i litt mer enn ni år, fra september 1997 til november 2006.

Slik får du tak i kartet

Arizona State University: Det nye kartet

Avanserte brukere med stor båndbredde og kraftig datamaskin, samt programvare som kan behandle bilder i gigabyteklassen kan laste ned hele kartet i full oppløsning herfra.

Vanlige brukere kan delta i utforskningen av Mars ved å hjelpe forskerne med å tilpasse og justere bildene på Nasas Vær en marsboer-nettsted.