Ny stjerne oppdaget i Karlsvognen

Selv de nærmeste stjernene kan skjule overraskelser. Astronomene har nettopp funnet ut at en av de tydelige stjernene i Karlsvognen kretser rundt en søsterstjerne.

Ethvert skolebarn vet at det er syv stjerner i Karlsvognen. Men nå har amerikanske astronomer nettopp oppdaget en ny stjerne i det kjente stjernemønsteret som er en del av stjernebildet Store bjørn.

Det viser seg nemlig at stjernen Alcor har en makker som ganske uoppfinnsomt har fått navnet Alcor B. Det er snakk om en rød dverg, som er mye mindre og kaldere enn hovedstjernen i dobbeltstjernesystemet.

Alcor B er også langt mindre enn vår egen sol – den er cirka en fjerdedel så stor. Og den kan ikke sees med det blotte øye fordi den drukner i lyset fra søsterstjerner.

(Ill.: American Museum of Natural History)

Stjernelyset ble formørket

Astronomene blokkerte det sterke lyset fra Alcor, og da dukket den nye, svake stjernen opp i teleskopet.

– Ingen hadde rapportert om dette himmellegemet før, og det var så tett på Alcor at det gikk opp for oss at det sannsynligvis var en hittil ukjent søsterstjerne, forteller Neil Zimmerman, som holder på å skrive sin ph.d.-avhandling ved Columbia University i USA.

Deretter fulgte astronomene de to stjernene i 103 dager, fram til de var sikre på at de faktisk kretset om hverandre i et dobbeltstjernesystem og ikke bare tilfeldigvis lå tett på hverandre sett fra jorden.

Oppdagelsen viser at det kan gjemme seg overraskelser i vårt galaktiske nabolag. Alcor er nemlig en kjent, lyssterk stjerne, som «bare» er 80 lysår unna – og likevel var det nyttig å se nærmere på den.

Seks stjerner i bøyen

Sammen med Mizar utgjør Alcor bøyen i Karlsvognens vognstang. Faktisk er Mizar – sett fra Jorden – så tett på Alcor at de to stjernesystemene kan brukes som en synstest. Hvis man kan se to stjerner der hvor vognstangen bøyer seg, har man ganske gode øyne.

Så når man sier at det er syv stjerner i Karlsvognen, er det faktisk ikke helt riktig – det er åtte synlige stjerner.

Men Karlsvognen består i virkeligheten av mange flere stjerner. En stor del av alle stjerner er nemlig dobbeltstjernesystemer, hvor to stjerner kretser omkring et felles massemidtpunkt

Mizar er faktisk intet mindre enn en dobbel dobbeltstjerne. Så når man ser opp på den midterste stjernen i Karlsvognens vognstang, betrakter man faktisk seks stjerner i alt.

Neil Zimmerman mfl.: Parallactic Motion for Companion Discovery: An M-Dwarf Orbiting Alcor. The Astrophysical Journal, Dec, 2009.