Solen som kunst

Det er kanskje ikke noe særlig til kunstverk om man skal se på Solen med det blotte øyet. Men SOHO-satellittens bilder bekrefter at, joda, Solen kan være kunst.
5.9 2002 07:00

Det er Steele Hill ved The Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) som har laget en rekke bilder som viser vår sol som kunstverk.

SOHO er en satellitt som ble skutt ut i verdensrommet fra romsenteret Cape Canaveral i USA i desember 1995 med det mål å studere Solen.

Du kan lese mer om SOHO-satellitten, gå til NASA sine nettsider hvor bildene er lagt ut, eller laste ned bildene som pdf-fil i lav oppløsning eller høy oppløsning

Fremtidens foreldre er på farten, om mulig enda mer enn de er idag, og vil skjøtte sin foreldregjerning som et holografisk bilde på en flatskjerm i husets kommandosentral. Om 50 år vil vi sikkert le av denne visjonen, men idag planlegger Telenor og prosjektleder Arnfinn Nyseth vårt fremtidshus ut fra ideer som disse.
Australske forskere har utviklet et apparat som de håper kan redde mange mennesker fra å dø av hudkreft.

Verden trenger flere kvinner i ingeniørfag, matematikk og naturvitenskapelige fag, og NASA håper filmer som Star Wars kan bidra. – Vi vet ikke om den nye Einstein vil være en kvinne eller mann, påpeker NASAs forskningssjef Ellen Stofan.

Ingen snøkrystaller er like, lærte vi som barn. Men nå sår en fysiker i California tvil om den vedtatte sannheten.