Solen som kunst

Det er kanskje ikke noe særlig til kunstverk om man skal se på Solen med det blotte øyet. Men SOHO-satellittens bilder bekrefter at, joda, Solen kan være kunst.
5.9 2002 07:00

Det er Steele Hill ved The Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) som har laget en rekke bilder som viser vår sol som kunstverk.

SOHO er en satellitt som ble skutt ut i verdensrommet fra romsenteret Cape Canaveral i USA i desember 1995 med det mål å studere Solen.

Du kan lese mer om SOHO-satellitten, gå til NASA sine nettsider hvor bildene er lagt ut, eller laste ned bildene som pdf-fil i lav oppløsning eller høy oppløsning

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg.

Disse vesenene var blant de aller første dyreartene og dominerte  verdenshavene i sin storhetstid.

Det tar lang tid å lære å lese. Når læreren kjenner den enkelte elevs ferdigheter og utvikling, får vi den beste leseopplæringen.

Nesten 269 000 tonn plast flyter i vannmassene på verdenshavene, og gjør stor skade på fisk, fugl og dyr. Enda mer finnes antakelig på havbunnen.

Rosetta har analysert vannet på komet 67P og funnet ut at det er tyngre enn vannet på Jorda. Forskere diskuterer nå hva dette betyr for vår forståelse av hvor vannet på Jorda kom fra.