Solen som kunst

Det er kanskje ikke noe særlig til kunstverk om man skal se på Solen med det blotte øyet. Men SOHO-satellittens bilder bekrefter at, joda, Solen kan være kunst.
5.9 2002 07:00

Det er Steele Hill ved The Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) som har laget en rekke bilder som viser vår sol som kunstverk.

SOHO er en satellitt som ble skutt ut i verdensrommet fra romsenteret Cape Canaveral i USA i desember 1995 med det mål å studere Solen.

Du kan lese mer om SOHO-satellitten, gå til NASA sine nettsider hvor bildene er lagt ut, eller laste ned bildene som pdf-fil i lav oppløsning eller høy oppløsning

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Vis regler

7. 7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.

Forskeren forteller:Mange gravide blir lagt inn på sykehus og behandlet unødvendig fordi legene tror de skal føde for tidlig. Nå viser ny forskning hvordan de bedre kan forutsi for tidlige fødsler.
Forskeren forteller:Forskere i Norge og India har funnet genmarkører som styrer hvor motstandsdyktig Rohu-karpe er mot bakteriesykdommen Aeromoniasis.

Dypt nede i Rødehavet har forskere funnet gule, røde og oransje koraller som lyser av seg sjøl.

Et yrende dyreliv med tanglopper og tanglus er viktig for at ålegress skal overleve. Dyrene spiser opp algene som truer.