Solen som kunst

Det er kanskje ikke noe særlig til kunstverk om man skal se på Solen med det blotte øyet. Men SOHO-satellittens bilder bekrefter at, joda, Solen kan være kunst.
5.9 2002 07:00

Det er Steele Hill ved The Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) som har laget en rekke bilder som viser vår sol som kunstverk.

SOHO er en satellitt som ble skutt ut i verdensrommet fra romsenteret Cape Canaveral i USA i desember 1995 med det mål å studere Solen.

Du kan lese mer om SOHO-satellitten, gå til NASA sine nettsider hvor bildene er lagt ut, eller laste ned bildene som pdf-fil i lav oppløsning eller høy oppløsning

For et tiår siden skulle nesten alle norske kommuner jobbe med omdømmebygging. Forskere har sjekket hvordan det gikk.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Øst-ukrainerne snakker russisk og deler historie med russerne. Men etter at Russland gikk til angrep, ble innbyggerne ved grensen tvunget til å spørre seg selv: Hvem er vi, egentlig?

En ny norsk studie viser nå det motsatte av det internasjonale retningslinjer har anbefalt, nemlig at personer med høyt blodtrykk kan trene med tyngre vekter.

Vestlandsforsking

Stor auke i stisykling har skapt irritasjon hos hjortejegerar, grunneigarar og turgåarar på Vestlandet. Kan forskarane hjelpe dei å løyse konflikten?

På Öland i Sverige lever to arter av fluesnapper sammen på et forholdsvis lite område. Det resulterer i at svarthvit fluesnapper og halsbåndfluesnapper ofte parer seg på tvers av artsgrensene.

I de siste 20 åra har Erling Thom tatt seg betalt for å forske på alternative helseprodukter. Han finner nesten alltid ut at de hjelper. forskning.no har gått forskningen hans etter i sømmene.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.