Se flere kometer på himmelen

Kjempekometen Bradfield har akkurat svinget forbi Sola, og vil bli synlig for det blotte øye rundt 24. april. I tillegg er det gode sjanser for at kometene Linear og Neat vil bli synlige på sørligere breddegrader.
24.4 2004 05:00

Kometer tilbringer størsteparten av sitt liv i kalde og mørke omgivelser helt ytterst i vårt solsystem, men av og til stuper de inn mot den varme Sola. Gasser og is fordamper fra kometene, og drar med seg støv som legger seg som en tåke rundt kometkjernen.

Stråling og partikler fra Sola dytter stoffet utover, og komethalen er dannet. En komethale kan være over 100 millioner kilometer lang, og tåken, som kalles komaen, kan være 100 000 kilometer i diameter - mens selve kjernen bare er noen kilometer stor.

Faretruende nær

Kometen Bradfield har nettopp tatt en farlig nær sving forbi Sola, uten å bli brutt opp av Solas gravitasjonskrefter. Mange kometer brytes opp når de kommer nær vår brennende stjerne. På det nærmeste var kometen godt innenfor Merkurs bane. Merkur er Solas nærmeste nabo.

“Bradfield passerer Sola. SOHO blender lyset fra Sola med en rund skive inne i teleskopene. Sola er like stor som den hvite sirkelen i midten. (Foto: SOHO)”

Fortsatt er det ikke mulig å se kometen fra Jorda fordi den er for nær Sola og blir blendet bort av det kraftige lyset, men solobservatoriet SOHO har hatt fin utsikt. Kometens haler har vist seg flere ganger større enn Sola, og det er ikke lite når du tenker deg at det er plass til 109 jordkloder tvers over solskiva.

Morgenhimmelen

Kometen kommer til å bli synlig på vår nattehimmel fra rundt 24. april. På sørligere breddegrader vil man også kunne se to andre kometer, nemlig Linear og Neat. Linear kan også bli synlig på nordlige breddegrader tidlig om morgenen rundt samme dato.

Kometen Bradfield ble oppdaget av en veteran innen kometjakt, William Bradfield fra Australia, 23. mars i år. Denne mannen har tidligere oppdaget 18 kometer siden han startet å sveipe skumringshimmelen med sitt hjemmelagede teleskop.

Du kan lese mer om kometer i artikkelen Solsystemets skitne snøballer

Institutt for teoretisk astrofysikk, UiO: Kjempekomet ved solen
SOHO: Comet Bradfield coming into view
BBC: Comets to put on morning sky show

Bildet i ingressen viser kometen Kohoutek og ble tatt i 1974. (Foto: NASA)

Legene oppsøkte to barnehager for å undersøke friske barn. Men i barnehagen viste det seg at 43 prosent av barna hadde minst ett virus i luftveiene.

Østlandsforskning

Kvinner i Forsvaret bruker ulike strategier for å føle seg verdsatt, viser ny forskning.

Journalistikken utvikler seg så raskt at medieforskerne nesten ikke klarer å holde tritt. Men det finnes fortsatt interessante forskjeller mellom nett og papir, ifølge en ny doktorgradsavhandling.

En studie viser at astma er tre ganger så vanlig blant barn der fedrene røykte i ungdommen, enn blant ikke-røykere.

For et tiår siden skulle nesten alle norske kommuner jobbe med omdømmebygging. Forskere har sjekket hvordan det gikk.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.

De første stjernene ble ifølge nye strålingskart dannet i universets ungdomsår.

Den vitenskapelige debatten om månens tilblivelse ruller videre. Nå mener forskere de har funnet tegn på at den ble dannet av et vanvittig krasj –  ikke bare et lite et.