Perseidene kommer

Et fantastisk lysshow er på vei i vår retning, og høydepunktet kommer onsdag. Tidlig om morgenen - så lenge himmelen er skyfri - kan du se hvordan meteorsvermen Perseidene treffer atmosfæren.

- Perseidene er en av de flotteste årvisse meteorsvermene, og den eneste som forekommer mens det er noenlunde varmt om natten, slik at det går an å nyte det hele uten å fryse, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

- Meteorsvermen er synlig allerede nå, kan han avsløre.

Mellom midnatt og daggry

Vil du ut og se etter den, er det lurest å snike seg ut mellom midnatt og daggry, for da er det lettest å se stjerneskuddene. De kommer hvert år fra rundt 23. juli til 22. august, med høydepunkt mellom 12. og 13. august.

Perseidene ble først oppdaget i år 36 etter Kristus, og er også kjent som St. Lawrences tårer, etter den Romerske martyren.

Meteorsvermer finner sted når jordkloden passerer gjennom halen av støv og sandrester som kometer gjerne legger igjen etter seg. De kan vise seg på hvilket som helst sted på himmelen. Du kan lese mer om kometer og meteorer i artikkelen Solsystemets skitne snøballer.

Liggeunderlag anbefales

For å få best mulig utsikt, kom deg så langt unna byen og lysene som mulig, og sørg for at du har det komfortabelt - det kan ta på å stirre opp i himmelhvelvingen i timevis.

Hagestoler eller liggeunderlag anbefales (og kanskje myggspray).

European Space Agency: Shooting-star spectacle next week