Universet - såpeskum i en annen dimensjon?

Lyst på litt føde for fantasien? Her er en av teoriene for hvordan verden henger sammen. Seriøst!

Mange forskere lurer på om ikke universet vårt er en slags boble inni et gedigent, uendelig tomrom. Dette tomrommet kan man godt kalle den femte dimensjonen.

Før Det store smellet var universet mange tusen ganger mindre enn et atom. Sammen med en hel masse andre små universbobler, lå den som et slags såpeskum i det svære tomrommet i den femte dimensjonen. Så skjedde det noe inni akkurat vår lille boble, som forvandlet den til et kosmisk popcorn.

Bang!

- Noe gjorde at det store smellet begynte, forteller Knut Jørgen Røed Ødegaard fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo til forskning.no.

Men den første fasen var bare en liten kinaputt i forhold til det neste som skjedde.

Etter enormt kort tid (uendelig mye mindre enn et sekund) tror man nemlig at det skjedde en såkalt inflasjon, en ekstrem sterk utvidelse. Nå gikk universet fra å være mindre enn et atom, til omtrent dagens størrelse, i ett eneste kjempedigert pop.

Forvandling

Fysikerne tenker seg at det unge universet kan ha blitt avkjølt så fort etter at smellet startet, at det kan ha skjedd en slags faseovergang, som når vann fryser til is. I slike faseoverganger blir det nemlig frigitt enorme mengder energi, og dette er altså all energi som finnes i universet vårt i dag.

Når en hel masse energi er samlet på samme sted, forvandler den seg til materie (elektroner og protoner og andre små duppeditter), og det er slik gass og støv og galakser ble til.

Mange flere bobleuniverser

- Det kan godt hende at flere av boblene i såpeskummet også utvikler seg til å bli svære universer, slik som vårt, eller kanskje med andre fysiske lover, forteller Ødegaard. Andre bobler går kanskje til grunne.

Hvis teorien stemmer ligger altså universet vårt som en forvokst blære sammen med andre små og store bobler inne i en gigantisk femte dimensjon. I tillegg snakker forskerne om minst seks andre dimensjoner rundt omkring, inni, utenfor og innimellom.

Men dette er jo så klart bare spekulasjoner, hvis du tror at fysikerne har en slags klar og grei forestilling om hvordan det henger sammen, tar du feil.

- Forskerne skjønner nok ligningene og sammenhengene de regner med, gliser Ødegaard, men hvis noen sier de virkelig kan begripe, og se for seg, de store teoriene om universet, tror jeg ikke noe på dem.