Jorda - sett fra Mars

Nye bilder fra NASAs Mars Global Surveyor viser jorda fra en veldig uvant vinkel.

I boka Klodenes krig skildrer H. G. Wells hvordan marsboerne tålmodig har holdt Jorden under observasjon før den forestående invasjonen.

Noen invasjon fra Mars kan vi neppe vente oss med det første, men nå vet vi i hvert fall hva marsboernes observatører hadde kunnet se hvis de stirret mot Jorden i teleskopene sine.

Et nytt bilde tatt den 8. mai av NASA-farkosten Mars Global Surveyor, viser oss nemlig hvordan vår egen planet ser ut fra Mars. Andre himmellegemer, som månen og Jupiter, kan også ses fra dette litt uvanlige utgangspunktet.

Kosmisk fotografi

- Vi har brukt de siste seks og et halvt årene på å stirre på Mars. Så å ta dette bildet lot oss ta en pause fra utforskningen av Mars, og få et nytt perspektiv på nabolaget vårt, sier Michael Malin, som styrer kameraet om bord på Mars Global Surveyor.

Bildet av Jorden viser planeten vår halvveis opplyst, slik vi jordboere er vant til å se månen. På bildet er denne “halv-jorda” utøket med litt pedagogiske linjer for å forklare hvor kontinentene ligger.

Mars Global Surveyor har gått i bane rundt Mars siden september 1997, og jobber med å analysere overflaten på den røde planeten. Ett av formålene med utforskningen er å kartlegge landingsplasser på planeten.

Bildene kan også ses her.