Sår tvil om Camerons asteroideinvestering

Ny rapport viser at metallutvinning på asteroider er vanskelig å tjene penger på. – Det ville ikke lønne seg selv om asteroiden besto av rent platina, sier Hans Amundsen.

(Foto: NASA)

Planetary Resources - økonomisk støtta av blant andre filmskaper James Cameron - annonserte i 2012 planene sine om å utvinne sjeldne metaller på asteroider.

Hvis den nye rapporten til astrofysiker Martin Elvis stemmer, vil det være dårlig nytt for pionérbedriften - der hevder han at bare ti asteroider nær Jorda er egna for metallutvinning.

Langt mellom verdifulle asteroider

– En 30 meter lang asteroide kan inneholde platina til en verdi av 50 milliarder dollar. En asteroide på 500 meter i diameter kan inneholde mer platinametall enn det som har blitt utvunnet på Jorda gjennom menneskets historie, sa Planetary Resources-grunnlegger Eric Diamandis i 2012.

Elvis, som jobber ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge, argumenterer for at det er langt mellom denne typen asteroider.

Han regna seg fram til hvilke krav som må oppfylles for at det skal være lønnsomt å dra til en asteroide for å utvinne metall, og fant deretter ut hvor mange kjente asteroider som oppfyller kravene.

James Cameron har hatt stor suksess med filmer som Terminator, Titanic og Avatar. Spørsmålet er om han har like stor suksess med asteroideinvesteringene sine. (Foto: Wikimedia commons)

Rapporten som er publisert i Planetary and Space Science er nedslående lesing for de som håper vårt kosmiske nabolag skal bli åsted for et nytt Klondike-rush - konklusjonen er at bare ti asteroider vil være lønnsomme å dra til med metallutvinning som mål.

– 1000 ganger så mange

Elvis påpeker at det er flere feilkilder å ta tak i - blant annet varierer de anslagsvise asteroideverdiene fra 800 millioner til 8,8 milliarder dollar.

– Dette spennet viser at det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor lønnsom en tur vil være, vi trenger flere nøyaktige analyser, sier han til BBC.

Eric Anderson i Planetary Resources fester ikke særlig lit til Elvis' rapport.

– Et konservativt anslag vil være at han bommer med en faktor på 100, et optimistisk anslag vil være at han bommer med en faktor på 1000 sier han til BBC.

Han forklarer at vi bare har oppdaga én prosent av asteroidene i solsystemet, og at nye oppdagelser nå kommer tettere enn før.

Hans Amundsen sier at man må lage mobiltelefonfabrikk på asteroiden for at det skal lønne seg å utvinne metaller der. Problemet blir å få oppretta en kundebase. (Foto: NRK)

– Vi har jobba med dette sammen med noen av de smarteste folkene i verden i de siste tre åra. Vi er fullt klar over risikoen.

– Et nigeriabrev

Astrogeolog Hans Amundsen er derimot svært tydelig i sin støtte til Elvis.

– Det var på tide at noen sa dette, sier han til NRK.no.

Han har regna litt på kostnader knytta til å utvinne metall på asteroider, og sier at de er helt hinsides.

– Kostnadene ved å hente en kilo med et eller annet fra en asteroide vil gi en kilopris som er noen hundre tusen ganger høyere enn kiloprisen på rent platina.

Amundsen forklarer at det å komme seg til en asteroide er dyrt, men at det ikke er der problemet ligger.

– Det som er helt håpløst kostbart er å få det ned på Jorda igjen. Det ville ikke lønne seg selv om asteroiden besto av rent platina.

I tillegg påpeker han at det å komme trekkende med et vognlass platina vil få prisen på metallet til å klappe sammen.

Han tror Planetary Resources har utnytta det han kaller en emosjonell futuristisk hype i publikum.

– Det å innbille noen at det er kommersielt lønnsomt å hente et kilo med noe som helst fra en asteroide er et Nigeriabrev.