Strever med å gjenopprette kontakt med "Spirit"

NASA-eksperter jobbet torsdag på spreng for å gjenopprette kontakten med robotkjøretøyet "Spirit" på Mars.

Kjøretøyet har stoppet å sende data tilbake til jorden og NASA kaller sammenbruddet alvorlig.

Den ansvarlige for “Spirit”, Pete Theisinger, sa torsdag at det har vært et svært unormalt brudd i kommunikasjonen med “Spirit”, og at det ikke er kommet signaler fra kjøretøyet på 24 timer.

NASA forsøkte natt til fredag å sende kommandoer til robotkjøretøyet for å få det til å svare. Kommandoene ble sendt gjennom to satellitter som går i bane rundt Mars.

Klokken 12 fredag, tidspunktet “Spirit” vanligvis “våkner”, skal forskerne forsøke å kommunisere direkte med roboten.

Usikker årsak

Theisinger sier det ikke har vært mulig å fastslå hva årsaken til bruddet i kommunikasjonene er. Ekspertene har vært gjennom alle tenkelige scenarioer fra feil på batteriet til datafeil.

For å finne ut hva som er galt trenger forskerne flere opplysninger. Men utstyret som er nødvendig for å sende opplysningene tilbake til jorden kan være ødelagt, opplyser kilder til CNN.

“Spirit” er likevel ikke helt død. Den har sendt ut et kommunikasjonssignal og feilsignaler, men det har ikke vært mulig å sende den kommandoer eller motta data via romfartøyene Mars Global Surveyor og Mars Odyssey. Ifølge Theisinger sender “Spirit” ut tomme signaler.

Lyn og torden

Onsdag opplyste romfartsadministrasjonen NASA at lyn og torden over Australia hadde hindret dem i å sende de daglige instruksjonene til “Spirit”. Men ekspertene frykter nå at problemet er mer alvorlig.

De dystre nyhetene har dempet stemningen ved laboratoriet i California der forskerne har gledet seg over den nesten feilfrie landingen og de klare bildene som er sendt tilbake.

“Spirit” landet på Mars 3. januar og skulle i tre måneder sende informasjon om geologien på den røde planeten tilbake til jorda. Kjøretøyet skal ha batterikraft nok til tre måneders virksomhet.

“Opportunity” lander søndag

Feilen med “Spirit” får ingen konsekvenser for landingen lørdag på den andre siden av Mars, som “Spirit”s søsterkjøretøy “Opportunity” etter planen skal gjennomføre klokken 06.05 søndag morgen.

Hver av de to robotkjøretøyene er ment å skulle fungere i rundt tre måneder.