Saken er produsert og finansiert av Nord universitet - Les mer

Ikke bare himmelblått

Norske turister er mer fornøyde enn utenlandske turister med Helgelandskysten. Kanskje takket være tv-serien «Himmelblå»?
5.2 2011 05:00


De syv Søstre. (Foto: Wikimedia Commons)

– «Himmelblå»-effekten er ikke entydig, men Helgelandskysten har et stort potensiale som feriemål i fremtiden, sier , sier førsteamanuensis Frode Fjelldal-Soelberg ved Universitetet i Nordland.

Han er en av forskerne bak Gjesteundersøkelsen 2010, en studie av tilfredshet, oppfatninger og opplevelser på Helgelandskysten.

– Enda viktigere er det at helgelendingene fikk styrket identiteten gjennom den populære NRK-serien, sier Fjelldal-Soelberg.

Kystkultur og natur trekkes frem som det unike ved Helgelandskysten, og dominerer gjestenes motivasjon for å velge destinasjonen som reisemål.

– I all hovedsak er gjestene fornøyde med totalopplevelsen, men utenlandske gjester er ikke fullt så fornøyde som nordmenn, sier Fjelldal-Soelberg.

Fyrtårn på Helgeland

Gjesteundersøkelsen 2010 ble gjennomført hovedsakelig i juli langs Helgelandskysten. I sesongen er det et betydelig flertall av norske turister som besøker regionen, og de fleste besøker venner og familie, eller har eget hus eller egen hytte.

Et fellestrekk ved de opplevelsene som gjestene er spesielt fornøyde med, er en forretningsmodell som trekker på historikk, kystkultur, natur eller samfunnsliv i regionen.

– Med andre ord er disse opplevelsene forankret i en lokal, altså helgelandsk, identitet, sier Fjelldal-Soelberg.

Gjestene peker på at Sandnessjøen, Alstadhaug, Torghatten, Dønnes fjellstue, Ylvingen og Vega kan tilby attraktive kombinasjoner av kultur og mat. Flere av disse stedene oppfattes også som Helgelandskystens fyrtårn.

– Tregere sesong på Ylvingen


Frode Fjelldal-Soelberg. (Foto: Universitetet i Nordland)

Det konstateres en betydelig oppmerksomhetseffekt av TV-serien «Himmelblå»i undersøkelsen, mens seriens innvirkning på etterspørselsmønstrene er noe mer kompleks.

– Det er nokså god dekning for å hevde at det har oppstått en ny attraksjon på Helgelandskysten som påvirker de reisendes beslutninger underveis, men som i mindre grad er en direkte foranledning til å besøke regionen, sier Fjelldal-Soelberg.

Spørsmålet er om «Himmelblå»-effekten kan være oppbrukt, og at neste sesong vil gå tregere på Ylvingen, der serien er spilt inn.

Mangelfullt

Fjelldal-Soelberg sier at de negative opplevelsene, referert gjennom spørreskjema og dybdeintervjuer i undersøkelsen, har det fellestrekk at de har opprinnelse i et mangelfullt utviklet reiselivstilbud.

Det pekes også på behovet for en heving av kvalitetsnivået både på fasiliteter og opplevelsestilbudet.

Referanse:

Fjelldal-Soelberg, Vespestad og Eide: VRI Gjesteundersøkelsen 2010 – En studie av gjestenes tilfredshet, oppfatninger og opplevelser på Helgelandskysten, Universitetet i Nordland rapport 1/2011.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Emneord