Vil kurere sykdom med metall

Forskere ved Universitetet i Bergen har sammen med europeiske samarbeidspartnere laget et syntetisk metallmolekyl som binder seg til arvestoffet - DNA. Dersom alt går etter planen kan disse molekylene brukes til å kurere sykdommer.

Målet med arbeidet har vært å lage molekyler som binder seg til DNA og dermed slår av uønsket genaktivitet i celler. Dette er en kjent strategi i biokjemisk forskning for å kurere sykdommer.

Supramolekylær sylinder

"Den supermolekylære sylinderen binder opp DNA-molekylet."

-I dette prosjektet har vi prøvd en ny vri. Vi har laget et syntetisk metallisk molekyl, en såkalt supramolekylær sylinder, (Fe2L3)4+. Dette molekylet binder seg sterkt til DNA og kveiler DNAet rundt seg, sier professor Einar Sletten ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Bergen

Arbeidet ble nylig publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences (99, 5069-5074) og kommer snart også i Journal of Biological Inorganic Chemistry.

Cellearbeid gjenstår

Foreløpig er arbeidet kun gjort på rensede DNA-molekyler. De har ennå ikke prøvd å få det syntetiske metallmolekylet til å binde seg til DNA i levende celler. Sletten sier de må lage molekylet slik at ikke cellen angriper og ødelegger det, noe som er et kjent problem dersom man bruker biologiske molekyler.

Skal gjøres spesifikke

Sletten forteller at neste trinn i prosjektet er å modifisere metallmolekylet slik at det binder seg til spesifikke DNA-sekvenser. Dette vil være nødvendig dersom molekylet skal kunne brukes i medisinsk sammenheng til å slå av spesifikke gener.

De ønsker også å lage molekyler som binder seg til større deler av DNA, men i dette ligger også store tekniske utfordringer som krever kostbart utstyr som ikke er tilgjengelig i Norge i dag.

Europeisk samarbeid

Forskerne ved Universitetet i Bergen har gjort dette arbeidet sammen med spanske og engelske forskere. Prosjektet vil bli videreført gjennom et nylig innvilget EU Research Training Network program der også svenske og tsjekkiske forskningsgrupper er med.