NASA mistet kontakt med romsonde

NASA mistet torsdag kontakt med romsonden Contour. En redningsaksjon er nå satt i gang.

Romsonden Contour, som kostet 160 millioner amerikanske dollar, har siden oppskytingen 3. juli gått i bane rundt Jorden. I går, klokka 10.46 norsk tid, skulle en liten rakett brenne i 50 sekunder og føre sonden ut mot kometene den skal undersøke. Sonden befant seg omlag 220 km over Det indiske hav da NASA mistet kontakt med den.

NASAs Deep Sky Network prøver nå å fange opp signaler fra sonden langs den antatte banen. De regner fremdeles med at avfyringen av raketten gikk som planlagt.

Solsystemets opprinnelse

Contour skulle de neste fire årene kanskje gi oss svaret på hvordan vårt eget solsystem har oppstått, og hvor livet og vannet på vår egen planet kommer fra. I tillegg ville man finne ut langt mer om Solsystemets mest mystiske objekter - kometene.

I løpet av de neste fire årene skulle sonden blant annet besøke kjernen til den berømte kometen Encke i november 2003 og kometen Schwassmann-Wachmann 3 i juni 2006. Sonden skulle ta nærbilder av kjernene og foreta kjemiske analyser av kjernen og materien som ligger rundt kjernen.

Mer informasjon om Contour