En hårsbredd fra astronomisk katastrofe

Fredag 14. juni var verden en hårsbredd fra en global katastrofe. En astronomisk hårsbredd, vel å merke - og det vil si noe slikt som 120 000 kilometer.

"En kjempeasteroide treffer Jorden. Et slikt gigantnedslag ville utrydde alt liv på Jorden. Heldigvis er det flere milliarder år siden Jorden ble truffet av disse, men nedslaget for 200 millioner år siden som ryddet vei for dinoasurene var kanskje ikke så mye mindre. (Illustrasjon: NASA)"

Asteroiden 2002 MN er med sin lengde på opp til 120 meter på størrelse med en fotballbane. Fredag 14. juni passerte den jorda på det astronomer kaller kloss hold, i en hastighet av ti kilometer per sekund eller 36 000 kilometer i timen.

2002 MN passerte mellom jorda og månen fredag for halvannen uke siden, men først mandag ble den oppdaget av astronomer. Når du leser dette, er faren for lengst over, og asteroiden har lagt millioner av kilometer mellom seg og jorda.

Katastrofe?

Asteroider er små himmellegemer som beveger seg i baner rundt sola, de fleste i et belte mellom planetene Mars og Jupiter. En kollisjon mellom jorda og et slikt himmellegeme vil kunne bli en global katastrofe.

Ifølge en utbredt teori var det en slik kollisjon som i sin tid førte til at dinosaurene døde ut. I 1908 traff en asteroide et folketomt område i Tunguska i Sibir, der 2 000 kvadratkilometer skog ble jevnet med jorda.

Man trenger ikke større fantasi for å forestille seg hva som ville skje, hvis en like stor asteroide skulle treffe en storby eller et annet tett befolket område. Og 2002 MN er på tørrelse med Tunguska-asteoriden, sier britiske vitenskapsfolk.

Atombombe

- Vi kan snakke om samme skadeomfang som ved treff av en atombombe på ti megatonn, altså med en sprengkraft tilsvarende ti millioner tonn dynamitt, sier Kevin Yates ved Storbritannias nasjonale romsenter. Han tilføyer at 2002 MN neppe ville truffet bakken.

- Sannsynligvis ville den ha brent opp i atmosfæren, men jorda ville likevel blitt truffet av en sjokkbølge, sier Yates til nyhetsbyrået AFP. Det amerikanske bladet Sky & Telescope beskriver på sine nettsider nærkontakten med 2002 MN som “sjokkerende”.

Det gikk bra denne gangen, men vil det gå like bra neste gang? Mange spesialister er bekymret over at verdenssamfunnet bruker svært lite tid og penger på å kartlegge asteroidenes vandringer og skaffe mer kunnskap om faren for en kosmisk katastrofe.

Les mer om asteroider hos Institutt for teoretisk astrofysikk, UiO