Britene dyrker stamceller fra embryo

For første gang har britiske forskere brukt befruktede egg fra mennesker til å dyrke stamceller.

En forskergruppe ved Kings’s College London har annonsert begivenheten.

Det er første gangen dette skjer etter at denne typen eksperimenter ble godkjent i Storbritannia i fjor.

Britiske organisasjoner som er imot abort har karakterisert forskningen som uetisk og unødvendig.

Omstridt

I Norge er det ikke lov verken å dyrke denne typen stamceller selv, eller bruke stamceller som har blitt dyrket frem fra menneskelige embryo. Endringene i lov om medisinsk bruk av bioteknologi ble vedtatt 28. november 2002.

Forskere interesserer seg for stamceller fordi de har potensial til å bli en hvilken som helst annen celle i kroppen.

Forhåpningene til hvordan de kan brukes i medisinsk sammenheng er store. Cellene kan transplanteres og erstatte syke eller døde celler i kroppen.

Parkinsons og diabetes

De britiske forskerne vil bruke cellene til å forske på behandlingsmetoder for Parkinsons sykdom og Type 1 diabetes. Forskerne sier de vet at det fungerer å putte stamceller inn i pasienter med sykdommene, men det er stor mangel på materiale det er mulig å transplantere, ifølge BBC.

Cellelinjen som nå er dyrket frem i Storbritannia kommer fra et embryo som ble laget som del av en behandling med kunstig befrukting. Den britiske lovgivningen sier at embryoer som lages for kunstig befruktning må ødelegges om de ikke blir brukt innen fem år.

Da cellene ble tatt fra embryoet, var det en liten celleklump som bare var noen få dager gammel, og kun synlig i mikroskop.

Stamcellebank

I hele verden er det bare rundt ett dusin cellelinjer kultivert fra menneskelige embryo som er tilgjengelig for forskere.

At britene dyrker slike celler vil gjøre tilgangen i Europa mye lettere, selv om vi ikke har lov å bruke dem her i Norge. Det gjenstår å se om norske lovgivere vil forby behandlingsformer som er forsket frem ved hjelp av slike stamceller.

Cellelinjen fra King’s College skal oppbevares i en europeisk stamcellebank, MRC Stem Cell Bank, basert i England.

BBC: UK human embryonic stem cells first