Kan bruke hud i stedet for foster

I fjor sommer kom en japansk forsker med oppsiktsvekkende nyheter: Han hevdet at han hadde klart å forvandle vanlige hudceller til embryonale stamceller. Nå har tre uavhengige forskerteam greid å gjøre det samme.

Det virket nesten for godt til å være sant, da Shinya Yamanaka fra Universitetet i Kyoto og teamet hans i fjor la fram resultatene sine:

De hadde klart å få helt vanlige hudceller fra mus til å bli embryonale stamceller - superceller som bare finnes i svært tidlige fostere. Til alt overmål hadde de gjort kunststykket ved å forandre bare fire gener. Kunne dette virkelig stemme?

Suksess

Nå har Yamanaka greid det igjen, melder Nature. Og denne gangen har forskerne klart å gjøre de nylagede stamcellene enda bedre. Stamcellene fra de tidligere forsøkene hadde mange av de karakteristiske trekkene til embryonale stamceller, men manglet andre.

Nå har forskerne klart å raffinere prosessen, og de nye cellene dekker alle kriteriene for ekte embryonale stamceller.

Dessuten har to andre uavhengige team, ledet av Rudolf Jaenisch ved Massachusetts Institute of Technology og Konrad Hochedlinger ved Harvard, også testet ut teknikken. Resultatene levner liten tvil om at Yamanaka har vært på riktig spor hele tida.

Alle gruppene klarte å forvandle hudceller til embryonale stamceller ved å forandre de fire genene.

Fantastisk oppdagelse

"Professor Shinya Yamanaka puster lettet ut. De oppsiktsvekkende resultatene fra sommeren 2006 ser ut til å holde vann. (Foto: Kristin S. Grønli)"

- Dette er en lettelse, ettersom noen stilte spørsmål ved resultatene våre, særlig etter Hwang-skandalen, sier Yamanaka til Nature.

Nå jobber forskerne på spreng for å få til det samme trikset med hudceller fra mennesker. En slik oppdagelse ville være en av de aller viktigste i stamcelleforskningens historie.

I motsetning til andre stamceller i kroppen er embryonale stamceller i stand til å bli til ei lang rekke ulike celler, i teorien til alle typer celler vi har i kroppen. Men det å hente celler fra befruktede menneskeegg er forbundet med temmelig brennbare etiske spørsmål.

Begrenset tilgang på humane embryonale stamceller er et problem for mange stamcelleforskere og kan sinke forskning som kan få stor betydning, for eksempel innen utviklinga av nye medisinske behandlingsformer.

Nye embryonale stamceller fra hudceller kan forandre dette.

Lettlagde stamceller

Metoden vil gjøre det raskt og enkelt å få tak i embryonale stamceller. Det vil også bli mulig å skaffe slike stamceller fra enkeltpersoner. Det kan være viktig når man for eksempel skal studere sykdommer.

De nye stamcellene vil virkelig gjøre susen i laboratoriet, skriver Nature. Men de er ikke perfekte, og det er nok grenser for hvor nyttige og trygge de kan bli for terapeutisk bruk.

- Vi ville aldri transplantere inn disse cellene i en pasient, avslutter Jaenisch og påpeker at det er absolutt nødvendig å også fortsette forskningen på stamceller fra embryo.

To av artiklene er publisert i Nature, 07. juni 2007, vol 447, nr 7145. Den siste artikkelen er publisert julinummeret av Cell Stem Cell.

Nature: Simple switch turns cells embryonic
Science: Stem Cells Without the Fuss?