Språk og atferd henger sammen

Resultater fra et pilotprosjekt i en barnehage viser at det kan være sammenheng mellom barns språk og atferd. Barnas språkmestring kan ha betydning for deres sosiale kompetanse.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

To av forskerne fra Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger har studert sammenhengen mellom språk og atferd blant 35 barn i en barnehage. I rapporten konkluderer Arlene Thorsen og Inger Kristine Løge med at det kan synes som om det er en sammenheng mellom et barns språklige og sosiale kompetanse.

- Vi har funnet en tendens til at barn som scorer høyt når det gjelder språkmestring også scorer høyt på sosial kompetanse. Slik sett er våre funn i tråd med annen forskning som er gjort på området, forklarer Løge.

Førskolebarn

I pilotprosjektet som ble gjennomført i 2000 så de to forskerne nærmere på grad av språkmestring, språklig bevissthet, ikke-verbal mestring og sosial mestring hos barn fra tre til fem år.

- Utvalget vårt bestod av førskolebarn som de ansatte i barnehagen hadde valgt ut. Dette var barn som de ansatte var bekymret for når det gjaldt språkutvikling, og som de ønsket å hjelpe, forteller Thorsen.

I selve prosjektet brukte de metoder som spørreskjema og observasjon.

- Vi foretok en individuell kartlegging av språkutviklingen til alle de 35 barna, i tillegg til at vi spurte foreldre og barnehagepersonalet om det sosiale samspillet gjennom ulike spørreskjema, forklarer Løge.

Forebygging

De to forskerne synes det er viktig å sette fokus på denne typen problematikk i tidlig alder. De oppfordrer til mer forskning på området.

- Ved å se nærmere på det som foregår mens barna er små kan man kanskje forebygge og ta tak i en god del vansker før de blir større, konkluderer Thorsen før hun legger til;

- Dette er derfor noe flere burde se nærmere på og ta tak i. Våre undersøkelser viser jo en klar tendens til at språk og atferd henger sammen.

Rapporten “Sammenheng mellom språk og atferd?”, som er skrevet av Arlene Thorsen og Inger Kristine Løge, er tilgjengelig på Senter for atferdsforsknings nettsider.

Powered by Labrador CMS