Er du en A-menneskemutant?

Noen trenger 12 timer i bingen – andre greier seg med 4. Nå tror forskerne at en genetisk mutasjon kan gi svar på hvorfor noen har svært underlige søvnmønstre.

Det er ikke alle duggfriske morgenfugler det er noen vits i å irritere seg over.

Det kan nemlig hende at de har en genetisk mutasjon som gjør dem til utpregete A-mennesker.

Forskere har visst i noen år at det fantes en genetisk mutasjon i enkelte familier som ga dem et syndrom med et ekstremt A-menneskepreg, FASPS.

Personene med syndromet har et normalt søvnbehov i antall timer, men til forskjell fra mannen og kvinnen i gata som stønner deprimert over å måtte opp når klokka ringer sju, spretter de opp i tre-firetiden om morgenen.

Til gjengjeld må de køye rundt barne-tvtider.

Nå mener forskere fra Stanford University i California, som også identifiserte FASPS-syndromet, at de i tillegg har funnet den første genetiske mutasjonen som bestemmer varigheten på søvnen, snarere enn leggetiden, i følge en ny artikkel i magasinet Science.

Ga mindre søvnbehov

Det er i genet DEC2 at mutasjonen må ha skjedd, mener forskerne. Dette er et gen som påvirker andre gener, blant annet noen som regulerer en persons sove- og våknesyklus.

Etter at Ying-Hui Fu og kollegaene hennes publiserte studien om FASPS-syndromet i 2001, meldte det seg massevis av søvnforvirrede mennesker, som kjente seg igjen i det rare søvnmønsteret.

Det førte til at forskerne har hatt genmateriale fra 60 familier å undersøke videre de siste årene, for å prøve å finne flere mutasjoner som kan være knyttet til søvn. Det mener de altså nå at de har funnet.

Mutasjonen knyttet til søvnens varighet fant de bare i to personer i undersøkelsene – en mor og en datter, i følge artikkelen.

De to kvinnene var de eneste morgenfuglene i familien sin, og hvilte pannebrasken i gjennomsnitt bare litt over 6 timer i døgnet, mens resten av familien sov normalt lenge, omtrent 8 timer.

Mus ble tidligere uthvilte

For å styrke forsøket fikk forskerne designet mus som var bærere av DEC2-genet.

Etter å ha latt musene snorke seg gjennom forsøket, mener forskerne å se at mutantmusene trengte en time mindre på øyet, enn de uten mutert DEC2-gen.

De mener nå at resultatene kan være viktige i utviklingen av genbehandling av søvntrøbbel, selv om det må mange studier av mange ulike gener til for å lage en slik begandlingsform.

Genetiker Fu, som selv trenger åtte timers søvn, skulle gjerne ha spist DEC2 i pilleform, hvis det var mulig, sier hun til Science sin nettutgave.

- Hele livet har jeg ønsket at jeg kunne sove mindre, sier hun.

C. Willyard. Early risers are mutants. ScienceNOW, 13.august 2009