Hypermoderne utstyr i trenerutdanning

På idrettshøgskolens bane instruerer trenerstudent Frode Nøss Lyn og Hemings guttelag i fotball. Drøye 200 meter unna, i et spesialdesignet ballaboratorium, analyseres treningen gjennom direktesendt video- og lydoverføring.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Det er bra, gutter! Husk å rykke deg fri for å motta ball! roper Frode til spillerne.

Med et trådløst mikrofonheadset sendes alt han sier via en mottaker ved banen og simultant videre opp til lab’en i NIHs lokaler.

I en brakke i nærheten av idrettsbanen ved Sognsvann i Oslo filmer en tredje medstudent hele treningen.

I tillegg er to industrikameraer festet til lyskasterne høyt over banen. Sammen sendes direkte lyd og bilde til ballab’en.

Vekker oppsikt internasjonalt

I denne lab’en sitter de to medstudentene Svein Øiahals og Erik Løland. De analyserer hver eneste øvelse og hvordan Frode Nøss kommuniserer med spillerne på treningsfeltet.

"Student Svein Øiahals i arbeid i ballab'en."

Gjennom det video- og PC-baserte analyseverktøyet Interplay Sports, lagrer studentene treningen og registrerer gode og mindre gode aspekter ved den.

I løpet av dagene forut for neste treningsøkt redigeres og presenteres sentrale momenter for medstudentene.

Verktøyet ble først tatt i bruk i desember 2005, og har allerede vekket oppsikt innen trener- og idrettsforskningsmiljøet internasjonalt.

Svært få utdannings- og forskningsmiljøer har utviklet liknende fasiliteter innen utvikling av trenerrollen.

Bedre kjent med seg selv som trener

- Den beste egenskapen med dette verktøyet er mulighetene for å kunne gi tilbakemeldinger og veiledning til hver enkel trenerstudent, sier amanuensis og faglig ansvarlig, Einar Sigmundstad.

- Det gir framtidige trenere mulighet til å bli bedre kjent med seg selv som type og hvilken trenerstil han eller hun har, sier han. Student Erik Løland er enig:

- Det som er glimrende med dette verktøyet, er at de som analyserer kan dokumentere de ulike aspektene ved treningen når vi går gjennom den etterpå, sier Løland.

Profesjonelle analytikere

Sammen med de andre har han valgt fotball som fordypningsidrett på tredjeåret i Bachelor-studiet Idrettsvitenskap med spesialisering i trenerrollen på NIH.

"Når studiet er gjennomført, vil studentene ha to års erfaring med videoanalyse."

Nesten hver uke trener studentene på trenerrollen i praksisfeltet ved bruk av dette konseptet.

Etter gjennomført kurs vil studentene få et kursbevis som dokumentasjon på at studenten kan gjennomføre en kamp- og spilleranalyse “live” ved bruk av et PC/videobasert analyseverktøy.

Studentene får kompetanse som profesjonelle analytikere.

Ved studieslutt vil disse studentene ha to års “hands-on”-erfaring fra slik videoanalyse.

Det er langt mer enn hva mange trenere og lagledere i særforbundene har mulighet å tilby.

Unikt konsept

Einar Sigmundstad mener dette konseptet har et enormt potensial. Analyselabben som NIH er i ferd med å ferdigstille er unik i internasjonal sammenheng.

- Dette er bare begynnelsen, sier han.

- Kameraløsningen, verktøyet og konseptet bygget ut rundt banen og det reelle praksisfeltet, har potensial til å implementere de fysiologiske aspektene hos hver enkelt spiller i konkrete kamp- eller treningssituasjoner, sier Sigmunstad.

Han trekker frem eksempler:

- Hva er pulsen til spilleren i en konkret situasjon og hvordan er bevegelsesmønsteret?

- Hvilke hendelser i kamp- og treningssituasjon er mest energikrevende? Hvilke spillestil eller strategi bør en velge for å økonomisere best mulig med kreftene? sier Sigmundstad.

- Når vi har sluttført de siste detaljer ved vårt ballaboaratorium, vil denne løsningen og mulighetene for analyser direkte fra praksisfeltet være unik, selv på verdensbasis, sier han.

"Amanuensis og faglig ansvarlig Einar Sigmundstad ved Norges idrettshøgskole mener konseptet, som både inkluderer pc- og videobaserte analyseverktøy og egen ballab, har et enormt potensial."

Powered by Labrador CMS