Svenske skolebarn leser dårligere

Svenske barn leser dårligere enn for et drøyt tiår siden. En svensk studie mener dårligere skoler og for mye bruk av data må ta skylden.- Det er en overtro på dataskjermenes lærende og legende kraft, sier den svenske forskeren Per Fröjd.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Per Fröjd hadde vært svensklærer i den videregående skolen i 35 år. I løpet av den tiden fikk han følelsen av at elevene var blitt gradvis dårligere til å lese.

Men som kjent er det ikke alltid at ens magefølelse stemmer med virkeligheten, særlig ikke når det gjelder følelsen av at ungdommen er verre enn før.

Dårlig leseevne

Derfor gjennomførte Fröjd en studie der han testet leseferdighetene til niendeklassinger i Borås i 2000, 2001 og 2002. Elevene skulle lese en del av Vilhelm Mobergs roman Invandrarna. Deretter ble lesetempoet og tekstforståelsen analysert av Fröjd.

Resultatet var nedslående.

Det interessante var at alle var blitt dårligere til å lese. De sterkeste elevene var blitt svakere, de som allerede var svake sto det enda verre til med (selv om jentene leste bedre enn guttene.)

Resultatene blir underbygget av landsdekkende undersøkelser, som entydig har gitt lignende resultater.

Dårlig skole og mer data

Så hvorfor står det så ille til med leseferdighetene?

Fröjd mener årsaken er todelt. På 1990-tallet gjennomgikk den svenske skolen en endringsprosess, samtidig som mediebildet forandret seg radikalt.

De elevene Fröjd testet hadde begynt på skolen på begynnelsen av nittitallet. Dette var tiden da Sverige forsøkte å hente seg fra finanskrakket på åttitallet.

På samme tid ble skolene underlagt kommunene, noe som ga kommunene en kjærkommen anledning til å spare litt ekstra penger.

En annen viktig faktor var datarevolusjonen. Mellom 1994 og 2000 økte svenske 16-19-åringers adgang til datamaskiner i hjemmet med 65 prosent.

Datamaskin vs. bok

Nettopp datamaskinen må ta mye av skylden for at barna ikke lenger kan lese godt, mener Fröjd, fordi elevenes databruk ser ut til å fremme jakten på å finne informasjon raskt.

- Denne jakten står i et konkurranseforhold til lese- og skriveevne ettersom disse evnene tar lang tid å utvikle og derfor krever tålmodighet, mener Fröjd.

- Surfingen og lesingen av rask informasjon på nettet gjør at elevene har vanskelig for å lese lengre tekster, og mange bruker datamaskinen bare for å spille, konkluderer Fröjd.

Les mer hos forskning.se

Powered by Labrador CMS