Orkidé har sex med seg selv

Mange planter kan befrukte seg selv, men kinesiske biologer har oppdaget en orkidé som tar dette ett skritt videre.

Vanligvis er planter avhengige av litt hjelp til befruktningsprosessen.

Bienes forhold til blomsten er velkjent, og det er nok ikke bare allergikerne blant oss som har merket hvordan pollen fraktes med vinden.

Blomsterstøv kan transporteres fra én blomst til en annen, eller fra det mannlige til det kvinnelige organet på samme plante.

Men hva skjer når planten står i et område hvor det verken er vind eller insekter til å utføre assistert befruktning?

Trosser gravitasjonskreftene

Kinesiske biologer har oppdaget en orkidé som trosser gravitasjonskreftene og snur støvknappen sin 360 grader for å føre pollen inn i sitt eget arr.

Orkidéen Holcoglossum amesianum, som blomstrer under vindstille og tørre forhold, vrir den mannlige delen av blomsten sin for å befrukte den kvinnelige delen.

Dette gjør den uten hjelp fra klebrige væsker eller andre metoder som gjerne benyttes av selvbestøvende planter, for å sørge for at blomsterstøvet når egget.

I den grad vi kan beskrive dette som et samleie, er det et meget langt et. Blomsten bruker rundt 60 dager på å få det til.

Studerte 1 900 planter

Forskerne beskriver dette som en type bestøvning man ikke har kjent til tidligere.

"A: Blomstens forskjellige deler og bevegelsen (stiplede linjer). B-C: Bevegelsen fotografert trinn for trinn."

Sammen med kollegene har LaiQiang Huang studert mer enn 1 900 blomster av denne arten, som vokser på trestammer i Yunnanprovinsen i Kina, i de tørre og vindstille månedene fra februar til april. De vokser i en høyde på 1 200 - 2 000 meter over havet.

Orkidéblomsten produserer ikke noe lukt, og ikke noe nektar, og forskerne har ikke observert én eneste bestøvning ved hjelp av insekter eller vind.

Eksklusivt forhold

Isteden kommer støvknappen frem, og roterer seg selv inn i riktig posisjon i arret, for så å gjennomføre befruktningen.

Disse orkidéene har et seksuelt forhold til seg selv som er så eksklusivt at blomstrene ikke en gang overfører pollen til andre planter av samme art. De befrukter kun seg selv.

Forskerne observerte at for nesten alle plantene hvor støvknappen nådde fram til arret var bestøvningen en suksess. I de tilfellene hvor støvknappen ikke nådde frem, var det ingen blomster som bar frukter.

Forskerne skriver at nødvendigheten av å sikre den reproduktive suksessen må veie tyngre enn den potensielt negative effektene av innavl. De mener bestøvningstypen kan være utbredt blant andre arter som vokser i lignende miljø.

Orkidéen er beskrevet i dagens utgave av tidsskriftet Nature.

Ingressfoto: LaiQiang Huang, Tsinghua University Graduate School, Shenzhen, Kina.