Lærer av kundene

Ansatte i kunnskapsvirksomheter lærer mest når de er ute på oppdrag sammen med krevende kunder. - Å jobbe med de riktige kundene er viktigere for kompetanseutvikling enn å delta på kurs, hevder BI-stipendiat Tale Skjølsvik.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Utvikling av de ansattes kompetanse er helt avgjørende for kunnskapsintensive virksomheter. Det skrives mye om floraen av kurs, opplæringsprogrammer og andre formaliserte læringsarenaer.

Det er atskillig mindre fokus på den kompetanseutvikling som skjer gjennom det daglige arbeidet.

Kursvirksomhet strekker seg gjerne bare over noen dager eller uker i året. Men ansatte kan også lære noe nytt hver eneste av årets mer enn 200 arbeidsdager.

Læring gjennom oppdrag

- Den daglige kompetanseutviklingen må settes i sentrum for enhver bedrift som satser på kompetanseutvikling. Og det gjelder de fleste virksomheter i dagens konkurransesituasjon, fremholder doktorgradsstipendiat Tale Skjølsvik ved Handelshøyskolen BI.

- Kompetanse blir stadig viktigere for å utvikle konkurransefortrinn.

"Tale Skjølsvik er doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen BI. Hun forsker på kjøp av profesjonelle tjenester."

Tale Skjølsvik har samarbeidet med professor Bente Løwendahl og førsteamanuensis Ragnhild Kvålshaugen, begge ved Handelshøyskolen BI og seniorforsker Siw Marita Fosstenløkken ved Arbeidsforskningsinstituttet.

Forskerteamet har gjennomført en omfattende studie av kompetanseutvikling i profesjonelle tjenestebedrifter i fem ulike bransjer; ledelseskonsulenter, kommunikasjonsrådgivere, advokater, rådgivende ingeniører og ansatte i reklamebyrå.

Resultatene er publisert i det internasjonale vitenskapelige tidsskriftet California Management Review.

- Den absolutt viktigste læringsarenaen i disse selskapene, er oppdragene man arbeider med, fastslår Skjølsvik.

Dette fremmer læring

Forskerteamet har vært opptatt av å forstå hvilke karakteristika ved de enkelte oppdragene som er viktige for at de ansatte opplever at de lærer mye.

Studien viser at det særlig er seks forhold ved oppdragene som bidrar positivt til læring:

1) Stor grad av innovative og skreddersydde oppgaver

2) Kompetansemessig variasjon i sammensetning av oppdragsteam

3) Tidspress

4) Store prosjekter

5) Kompetente kunder

6) Høy grad av samhandling med kunden

Tidspress positivt for læring

Det mest overraskende er kanskje at tidspress bidrar positivt på læring. Dette funnet står i kontrast til tidligere forskning som viser at tidspress er negativt for innovative løsninger og læring.

"Konsulenter lærer mest når de er ute hos kundene sine, viser en ny BI-studie." (Foto: Microstock)

- Vi vil likevel ikke konkludere med å anbefale økt tidspress som et middel for å øke kompetanseutviklingen.

- Vi trenger ytterligere studier som inkluderer flere faktorer, ikke minst om det er en terskelverdi for når tidspress skifter fra å ha en positiv til en negativ effekt på læring, fremholder Skjølsvik.

Forskningsstudien påviser at i arbeidet med kompetanseutvikling er det vel så viktig å legge vekt på det daglige arbeidet som den enkelte utfører, som å fokusere på kursing og opplæring.

Referanse:

Skjølsvik, Tale; Løwendahl, Bente R.; Kvålshaugen, Ragnhild; Fosstenløkken, Siw M. (2007): Choosing to Learn and Learning to Choose. STRATEGIES FOR CLIENT CO-PRODUCTION AND KNOWLEDGE DEVELOPMENT. California Management Review, Spring 2007, Vol. 49 Issue 3.

Powered by Labrador CMS