Romsonden Rosetta krasjlandet fredag på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Bildet viser romsonden som nærmer seg kometen. (Ikke i rett skala)(Illustrasjon: ESA/ATG medialab/Rosetta/NavCam)

Romsonden Rosetta har endt sitt liv på is-komet

Den europeiske romsonden Rosetta krasjlandet fredag ettermiddag på den isdekte kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko. Dette var slutten på sondens tolv år lange reise gjennom vårt solsystem.

30.9 2016 13:54

Krasjlandingen var ikke noe uhell, men en planlagt handling. Jubelen sto i taket hos European Space Agency (ESA) da de siste signalene fra Rosetta kom.

Rosetta aktiverte framdriftsmotorene i 208 sekunder sent torsdag kveld og innledet dermed den 14 timer lange krasjlandingen i et 19 kilometer langt fritt fall. Sonden traff kometens overflate i det som omtales som menneskelig ganghastighet. De siste signalene fra Rosetta nådde fram til vår planet cirka klokken 13.20. Da var det gått rundt 40 minutter siden sonden endte i isgraven.

ESA skjøt i mars 2004 opp Rosetta sammen med landingsroboten Philae for å innhente informasjon om sammensetningen av kometer. Dette er av stor interesse for forskere som forsøker å avdekke stadig flere detaljer om vårt solsystems opprinnelse.

Dersom en ansatt får en bonus ut ifra flaks og ikke ferdigheter, er det urettferdig, mener nordmenn. Amerikanerne synes det er helt greit.

Appen skal gi helsepersonell rask tilgang på oppdaterte retningslinjer for behandling.

Mange demente har lite muskler, mindre bevegelighet og dårlig kondisjon. Forskere etterlyser tilrettelagte treningsprogram.

Verden spiser mer og mer sushi. Bare i Norge er forbruket tredoblet på ti år. Men den største delikatessen er i fare.

Synet på barn, lek og læring varierer sterkt mellom ulike land i Europa. Dette påvirker hverdagen til de ansatte i norske barnehager.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Den er mer enn 10 000 kilometer fra topp til bunn og står helt stille.

Månen er omtrent 4,51 milliarder år gammel, altså mellom 60 og 160 millioner år eldre enn vi trodde, konkluderer et amerikansk forskningsteam med.