Romsonden Rosetta krasjlandet fredag på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Bildet viser romsonden som nærmer seg kometen. (Ikke i rett skala)(Illustrasjon: ESA/ATG medialab/Rosetta/NavCam)

Romsonden Rosetta har endt sitt liv på is-komet

Den europeiske romsonden Rosetta krasjlandet fredag ettermiddag på den isdekte kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko. Dette var slutten på sondens tolv år lange reise gjennom vårt solsystem.

30.9 2016 13:54

Krasjlandingen var ikke noe uhell, men en planlagt handling. Jubelen sto i taket hos European Space Agency (ESA) da de siste signalene fra Rosetta kom.

Rosetta aktiverte framdriftsmotorene i 208 sekunder sent torsdag kveld og innledet dermed den 14 timer lange krasjlandingen i et 19 kilometer langt fritt fall. Sonden traff kometens overflate i det som omtales som menneskelig ganghastighet. De siste signalene fra Rosetta nådde fram til vår planet cirka klokken 13.20. Da var det gått rundt 40 minutter siden sonden endte i isgraven.

ESA skjøt i mars 2004 opp Rosetta sammen med landingsroboten Philae for å innhente informasjon om sammensetningen av kometer. Dette er av stor interesse for forskere som forsøker å avdekke stadig flere detaljer om vårt solsystems opprinnelse.

Støv fra skredet blåste ut i lysende jetstrøm, viser bilder fra romsonden Rosetta.

Første spadetak er tatt for det som blir verdens kraftigste observatorium for å studere stråling fra rommet. Norge deltar, ihvertfall i startfasen.