Komet kræsjet i sola

For første gang har forskere greid å ta bilde av en komet i det den kolliderer med sola.

"Ved pilen kan du se kometen i det den er på vei inn i solens kromosfære. Dette bildet er tatt med et av instrumentene i solobservatoriet på Mauna Loa-vulkanen. (Foto: Claire Raftery, Juan Carlos Martinez-Oliveros, Samuel Krucker/UC Berkeley)"

Det er forskere ved University of California, Berkeley, som har tatt det historiske bildet.

En av solforskerne, Juan Carlos Martinez-Olivieros, ble oppmerksom på kometen allerede i mars i år.

Han og de andre forskerne trodde i utgangspunktet at kometen skulle gå rundt sola, og bestemte seg for å følge banen dens.

Til alles overraskelse fortsatte kometen rett mot sola og kom seg langt inn i solatmosfæren før den traff kromosfæren og så fordampet.

Data fra mange kilder

Ved hjelp av data fra STEREO-satellittene og SOHO-fartøyet identifiserte forskerne et område på rundt 1000 kilometer i diameter hvor det var sannsynlig at kometen kunne komme til syne.

Deretter lette forskerne i området ved hjelp av data fra Mauna Loa-observatoriet på Hawaii. Hjemmesiden til observatoriet kan du se her

"Forskerne brukte data fra de to STEREO-satellittene. På denne illustrasjonen får du et inntrykk av hvordan de to fartøyene observerer sola fra hver sin kant. (Illustrasjon: NASA)"

STEREO-fartøyene (Solar Terrestrial Relations Observatory) er to nesten identiske NASA-satelitter som går i bane rundt sola.

Det ene fartøyet går foran jorda, mens det andre følger etter oss. Til sammen gir de solforskerne et 3-dimensjonalt bilde av sola. Se satellittenes hjemmeside her.

SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) er et ubemannet fartøy som følger jordas bane rundt sola, og er et samarbeidsprosjekt mellom NASA og den europeiske romfartsorganisasjonen ESA. Se fartøyets hjemmeside her.

Overlevde vanvittig varme

Kometen overlevde ferden gjennom koronaen, det ytterste laget av solens atmosfære, og kom seg inn i kromosfæren, hvor temperaturene kan komme opp i 100 000 varmegrader, før den fordampet.

Det er svært uvanlig å kunne spore kometer så nær solen fordi solens lysstyrke som regel gjør det umulig å se dem.

Men kometen hadde en relativt kort hale på rundt 3 millioner kilometer, noe som fikk forskerne til å tro at kometen inneholdt tunge stoffer som ikke fordamper så lett.

Dermed satset forskerne på at kometen ville kunne komme ganske nær solen før den forsvant, noe den også gjorde før ferden tok slutt, ifølge en pressemelding fra University of California, Berkeley.

"Solobservatoriet på toppen av den aktive vulkanen Mauna Loa på Hawaii. (Foto: iStockphoto)"