Bilder tatt av romsonden Rosetta viser landinssonden Philae i en fjellsprekk på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko. Sonden som ble sendt ned på kometen for å utforske den, fikk en hard landing og fungerte bare i noen dager siden den ikke klarte å lade batteriene.

Savnet romsonde funnet på komet

Den savnede romsonden Philae er funnet halvveis nede i en sprekk på kometen den skulle utforske, melder European Space Agency (ESA).

5.9 2016 21:10

Funnet er gjort av den vesle sondens «moderskip», romsonden Rosetta, som går i bane rundt kometen. Et bilde ESA har offentliggjort viser Philae liggende på siden i sprekken med et av landingsbeina pekende opp i været.

Philae ble skutt opp sammen med Rosetta i mars 2004 og landet på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko i 2014. Det ble ganske raskt klart at landingen hadde vært vanskelig, og at Philae ikke fikk nok lys på sine solcellepaneler til å lade batteriene om bord.

Nøyaktig hvor på kometen den hadde landet, var heller ikke kjent, til tross for at det ble opprettet kontakt med den. Sonden sendte tilbake en rekke verdifulle vitenskapelige data før batteriene gikk tomme for strøm etter omkring 60 timer. Den våknet opp på nytt i juni 2015 og sendte en håndfull meldinger tilbake til jorda.

Rosettas oppdrag er snart over, og sonden vil i løpet av noen uker treffe overflaten på kometen.

– Vi begynte å tro at Philae aldri ville bli funnet. Det er utrolig at vi fanget opp dette nå i oppdragets siste time, sier Patrick Martin, leder for ESAs Rosetta-prosjekt.

Millioner av dødsfall i verden kunne ha vært unngått hvert år, hvis folk hadde spist store mengder frukt og grønt, viser en ny, omfattende studie. Og man bør kanskje spise enda mer enn dagens anbefalinger om «fem om dagen» for å få størst effekt.

NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Det blir ikke noe grønt skifte uten at jussen også endrer seg, mener forsker. Her er syv måter den kan bidra til bedre miljø.

Tegnspråk ligner mer på kinesisk enn på norsk. Det betyr at de som bruker begge, må forholde seg til to svært forskjellige språk. Hvordan påvirker det hjernen?

Vi tror kanskje at isbjørnangrep er den største faren på Svalbard. Men snøskred tar flere liv enn det bjørnen gjør. Snøskredforskere og teknologer jobber med å finne løsninger på problemet.

Terror er væpnet propaganda og er sjelden eller aldri er en trussel mot stater, hevder professor.

En vulkan på Mars har vært aktiv i to milliarder år, ifølge nye analyser av en meteoritt fra den røde planeten.

Jorden bombarderes med meteoritter, men betyr det at planeten blir tyngre og tyngre, og har det noen betydning?