Bilder tatt av romsonden Rosetta viser landinssonden Philae i en fjellsprekk på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko. Sonden som ble sendt ned på kometen for å utforske den, fikk en hard landing og fungerte bare i noen dager siden den ikke klarte å lade batteriene.

Savnet romsonde funnet på komet

Den savnede romsonden Philae er funnet halvveis nede i en sprekk på kometen den skulle utforske, melder European Space Agency (ESA).

5.9 2016 21:10

Funnet er gjort av den vesle sondens «moderskip», romsonden Rosetta, som går i bane rundt kometen. Et bilde ESA har offentliggjort viser Philae liggende på siden i sprekken med et av landingsbeina pekende opp i været.

Philae ble skutt opp sammen med Rosetta i mars 2004 og landet på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko i 2014. Det ble ganske raskt klart at landingen hadde vært vanskelig, og at Philae ikke fikk nok lys på sine solcellepaneler til å lade batteriene om bord.

Nøyaktig hvor på kometen den hadde landet, var heller ikke kjent, til tross for at det ble opprettet kontakt med den. Sonden sendte tilbake en rekke verdifulle vitenskapelige data før batteriene gikk tomme for strøm etter omkring 60 timer. Den våknet opp på nytt i juni 2015 og sendte en håndfull meldinger tilbake til jorda.

Rosettas oppdrag er snart over, og sonden vil i løpet av noen uker treffe overflaten på kometen.

– Vi begynte å tro at Philae aldri ville bli funnet. Det er utrolig at vi fanget opp dette nå i oppdragets siste time, sier Patrick Martin, leder for ESAs Rosetta-prosjekt.

Dersom en ansatt får en bonus ut ifra flaks og ikke ferdigheter, er det urettferdig, mener nordmenn. Amerikanerne synes det er helt greit.

Appen skal gi helsepersonell rask tilgang på oppdaterte retningslinjer for behandling.

Mange demente har lite muskler, mindre bevegelighet og dårlig kondisjon. Forskere etterlyser tilrettelagte treningsprogram.

Verden spiser mer og mer sushi. Bare i Norge er forbruket tredoblet på ti år. Men den største delikatessen er i fare.

Synet på barn, lek og læring varierer sterkt mellom ulike land i Europa. Dette påvirker hverdagen til de ansatte i norske barnehager.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Den er mer enn 10 000 kilometer fra topp til bunn og står helt stille.

Månen er omtrent 4,51 milliarder år gammel, altså mellom 60 og 160 millioner år eldre enn vi trodde, konkluderer et amerikansk forskningsteam med.