Raketten med OSIRIS-REx ble sendt opp natt til fredag norsk tid.

Historisk NASA-oppdrag i gang

Romfarkosten Osiris-Rex er skutt opp fra Cape Canaveral i USA og er på vei til asteroiden Bennu. Håpet er at ekspedisjonen skal gi viktig informasjon om solsystemet vårt og hvordan det oppsto.

9.9 2016 10:25

Romfarkosten ble skutt opp like etter klokka 19 lokal tid torsdag, litt over klokka 1 norsk tid. Målet er asteroiden Bennu, der det skal tas prøver av grunnen.

– Det viktigste formålet med turen er å få med tilbake 60 gram uberørt karbonrikt materiale fra overflaten av Bennu, sier professor Dante Lauretta ved University of Arizona, som leder prosjektet.

Det er første gang i historien til den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA at det tas slike prøver av en asteroide.

– Vi forventer at disse prøvene vil inneholde organiske molekyler fra den tidlige fasene av solsystemet som kan gi oss informasjon og spor om hvordan livet oppsto.

Prosjektet skal pågå i sju år og koster 800 millioner dollar, litt over 6,5 milliarder kroner. Planen er at Osiris-Rex skal være framme på Bennu i juli 2020 og returnere til jorda i 2023.

Bennu er omtrent 500 meter i diameter og går i bane rundt sola. Hvert sjette år kommer den like nær jorda som månen, men det er likevel liten risiko for at den skal kollidere med oss, ifølge NASA.