Stardust har landet

Romsonden Stardust landet i ørkenen i Utah kl 11.12 norsk tid i dag. Ombord var ett milligram støv, samlet inn fra halen til kometen Wild 2, og fra verdensrommet. "Dette er romfarthistorie", sier Erik Tandberg. mer

Etter sju års ferd gjennom rommet landet kometsonden på minuttet og godt innenfor grensene til det området NASA hadde beregnet. Den nådde bakken med samme hastighet som en fallskjermhopper, rundt 15 km/t

Letemannskap med helikopter

Landingskapselen ble fulgt med radar under hele nedstigningen. Helikoptre med infrarøde kameraer tok av straks etter nedslaget for å søke opp kapselen.

Kapselen ble lokalisert 45 minutter senere, og ble fløyet til en nærliggende base i for en første inspeksjon. Prøvematerialet, rundt ett milligram støv, vil så bli sendt til NASAs spesiallaboratorium i Houston der det skal undersøkes av forskere.

- Nå har vi vært ute og hentet litt av urstoffet som skal hjelpe forskerne til å finne ut hvordan solsystemet oppstod for 4,6 milliarder år siden. Dette er en romhistorisk bragd, sier Erik Tandberg ved Norsk Romsenter til romsenterets nettside.

Med mopp i rommet

Den amerikanske romsonden Stardust ble skutt opp 7. februar 1999. I løpet av nesten syv år har den tilbakelagt tre omløp rundt sola. Stardust er den første NASA-ferden som i hovedsak studerer en komet.

På vei mot målet, kometen Wild 2, har Stardust ved to anledninger samlet inn “interstellart støv” - det vil si støv som befinner seg i rommet mellom planetene.

For to år siden passerte Stardust gjennom komethalen til Wild 2. Da samlet sonden inn prøver av kometstøv. Ved passering var Stardust knape 240 kilometer fra kometens kjerne, mens den var hele 389 millioner kilometer fra jorda.

Oppsamlingen av støv foregikk med en utfoldbar innretning som har form som en tennisracket på 1000 kvadratcentimeter.

Partiklene må studeres i mikroskop, for de har en størrelse som varierer fra en mikrometer (omtrent 1/100-del av et menneskehår) til en millimeter.

Formålet med prosjektet er å finne ut hva interstellart støv og kometer består av. Dette kan gi oss ny innsikt i hvordan livet har oppstått på jorda.