Skaperverkets søyler kan blåse bort

I 1995 tok Hubble et bilde av støvsøyler med nyskapte stjerner i stjernebildet Serpens. Bildet ble nærmest et ikon, men nå er søylene i hardt vær fra en eksploderende stjerne. Om tusen år kan de være borte.

Bildet av støvsøylene ble brukt på plakater, i blader og bøker. De ble dannet ved at rundt 20 nyskapte stjerner blåste rommet rent for støv omkring seg.

Bare søylene ble stående tilbake, som en kosmisk variant av de eroderte sandstein-søylene i det Ville Vesten.

Fotografert i varmestråler

Det nye bildet er ikke tatt med Hubble-romteleskopet. Det er et kamera på det mindre kjente Spitzer-romteleskopet som har fotografert et større område i Ørnetåken, der støvsøylene ligger.

"De røde områdene er varmere gass, trolig rester av en supernova, en eksploderende stjerne. Det opprinnelige Hubble-fotografiet av støvsøylene er innfelt, med tilsvarende utsnitt markert hvitt nedenfor i det store bildet. Foto: NASA/JPL-Caltech/ Institut d'Astrophysique Spatiale"

Bildet er ikke tatt i synlig lys, men i varmestråler, såkalt infrarødt lys. Det viser de velkjente søylene midt i en sjokkbølge fra det som må ha vært en eksploderende stjerne - en supernova.

Søylene blåser bort

Eksplosjonen må ha skjedd for åtte-ni tusen år siden, og var trolig synlig som en klar stjerne her på jorda for ett til to tusen år siden. Lyset fra Ørnetåken bruker nemlig sju tusen år på å nå fram til oss.

Det betyr at de mektige støvpillarene trolig alt er blåst vekk for mange tusen år siden, men vi vil ikke se at det skjer før om enda tusen år.

På bildet sees den røde sjokkbølgen av het gass, som akkurat sveiper over støvsøylene. De kjøligere områdene er farget grønne på bildet.

Det infrarøde kameraet på Spitzer-teleskopet kan se gjennom skyene av gass og støv. Derfor ser også støvsøylene spøkelsesaktig gjennomsiktige ut.

Om bildet på NASAs nettsider