Stem på Hubbles oppdrag

NASA gir deg sjansen til å være med å bestemme hva det verdensberømte Hubbleteleskopet skal se etter.

"Hubbleteleskopet ble sendt opp i rommet i 1990 og befinner seg utenfor jordens atmosfære, noe som gjør at det kan ta svært klare bilder. (Foto: NASA)"

Fakta om Hubble

Hubble ble fraktet ut i rommet av romfergen Discovery i April 1990 og er oppkalt etter den amerikanske astronomen Edwin Hubble, som beviste at det fantes andre galakser enn Melkeveien.

Hubbleteleskopet er et samarbeidsprosjekt mellom den amerikanske og den europeiske romfartsorganisasjonen (NASA og ESA).

Hubble er det eneste teleskopet som er designet slik at det kan repareres av astronauter, og det har til nå vært utført fire reparasjonsoppdrag.

Et femte reparasjonsoppdrag er planlagt for mai 2009, og NASA regner med at teleskopet skal holde frem til 2013 da det nye infrarøde romteleskopet James Webb Space Telescope (JWST) skal skytes opp.

Kilder: NASA og Wikipedia

I forbindelse med Astronimiåret gir den amerikanske romfartsorganisasjonen folk en mulighet til å stemme på et av seks forskjellige atronomiske objekter. Du kan stemme her på NASAs hjemmesider.

Objektet med flest stemmer vil bli utforsket av Hubbleteleskopet. Objektene du kan stemme på varierer fra hittil uutforskede stjernetåker til døende stjerner.

Kolliderende galakser, nyfødte stjerner

"Hubbleteleskopet er designet slik at astronauter kan reise opp og reparere det med jevne mellomrom. (Foto: NASA)"

På en foreløpig førsteplass ligger Arp274, som er et galaksepar som trekkes mot hverandre på grunn av gravitasjon. Galaksenes spiralformer er for det meste intakt, men det er også mulig å se gravitasjonens ødeleggende effekt. Ifølge NASA så kan et enormt antall nye stjerner bli formet når galakser kolliderer.

Du kan også stemme på NGC 6634, som er et område med enorme mengder gass og støv hvor stjerner blir født. De glovarme unge stjerrnene gir fra seg kraftig stråling som gjør at gassen i området lyser. NGC 6634 ligger foreløpig på en andreplass i NASAs avstemning.

Du kan stemme frem til 1. mars og Hubble vil så snu seg mot objektet og begynne å ta høyoppløselige bilder. Bildene vil offentliggjøres ved det internasjonale astronomiårets “100 Hours of Astronomy” mellom 2. og 5. april.

Den amerikanske romfartsorganisasjonen (NASA)