Pro-evolusjonist fjernet av Vatikanet

Jesuittpresten og astronomen George Coyne opponerte mot tendenser til kreasjonisme fra Vatikanets side. Nå er han fjernet fra stillingen som sjef for Vatikanets romobservatorium.

"Vatikanets romobservatorium utenfor Roma"

George Coyne var sjef for Vatikanets romobservatorium i over 25 år. Han er astrofysiker med spesiell interesse for det interstellare rom, stjerner med utvidede atmosfærer og Seyfert-galakser (Galakser som sender ut høyenergisk stråling).

Han har også markert seg med innsikt i evolusjonsteori, og skrev høsten 2005 en artikkel om emnet i det liberale katolske tidsskriftet The Tablet.

Her gikk han ut mot kardinal Christoph Schönborn, som har markert seg sterkt med sitt syn på at evolusjonsteorien, med “ikke planlagte prosesser av tilfeldig variasjon og naturlig utvalg” ikke er forenlig med den katolske tro på “Guds orden og styring av skapelsen”.

Schönborn kom med disse uttalelsene i et brev til New York Times den 7. juli 2005. Her skrev han også at “neodarwinismen er ikke forenlig med katolsk doktrine”.

“Gjennom disse uttalelsene avviser Schönborn Pave Johannes Paul IIs epokegjørende erklæring fra 1996, om at evolusjonsteorien nå ikke lenger bare er en hypotese, som “vage og uviktige”“, skrev Coyne i sitt angrep på kardinal Schönborn.

Schönborn var i sin tid blant Pave Benedict XVIs studenter, og er i dag en betydningsfull person i Den katolske kirke.

I slutten av august annonserte paven at Coyne nå skal erstattes av José Funes, en astronom som har vært ved Vatikanets romobservatoruim bare siden 2000.

Dette har fått mange til å spekulere på om det ligger ideologiske motiver bak.

Coynes artikkel i The Tablet heter “God’s Chance Creation”, og ble publisert den 6. august 2005. Denne er fritt tilgjengelig på The Tablets nettsted, men du må registrere deg for å få lese den.

Vatikanets romobservatorium har sitt hovedkvarter ved pavens sommerresidens i Gandolfoslottet utenfor Roma. Forskningen foregår ved University of Arizona i Tuscon.