Mystiske romtvillinger oppdaget

European Southern Observatory har oppdaget to nye medlemmer av den kosmiske familie, der de svirrer rundt hverandre ute i ensomheten. Men er de planeter eller stjerner?

I grunnen er de vel ingen av delene, konkluderer Ray Jayawardhana fra University of Toronto i Canada og Valentin D. Ivanov fra European Southern Observatory (ESO) i Chile.

Paret passer ikke inn i beskrivelsen av verken utenomjordiske planeter, stjerner eller brune dverger. Det betyr at forskerne kanskje må omdefinere lovene for hvordan himmellegemer blir til.

- Nylige oppdagelser har avslørt et forbløffende mangfold av verdener der ute. Likevel framstår dette tvillingparet som noen av de mest fascinerende, for ikke å si merkverdige, sier Jayawardhana.

Små, men ingen planeter

De to himmellegemene er bare sju ganger og 14 ganger så massive som Jupiter, og ligner dermed andre store planetene som er funnet der ute. Men det nyfunne Oph1622-paret suser ikke i bane rundt ei fremmed stjerne som vanlige planeter.

I stedet kretser de rundt hverandre i enorme sirkler, seks ganger så vide som avstanden mellom vår egen sol og Pluto. Dette betyr trolig at klodene ikke ble skapt i støvskyen rundt ei nyfødt stjerne, slik planetene blir.

- Vi har motstått fristelsen å kalle dem en dobbeltplanet fordi dette paret antageligvis ikke ble skapt på samme måte som planetene i vårt eget solsystem, sier Ivanov.

Tvillinger, men ingen stjerner

Oph1622-paret er imidlertid for små til å være stjerner eller brune dverger, som gjerne opptrer i par. I stedet minner de om planemoer, en type himmellegemer med planetstørrelse som er funnet i fritt svev ute i rommet, men aldri i par.

- Dette er et bemerkelsesverdig tvillingpar - begge med bare rundt én prosent av massen til sola vår. Det er en overraskelse bare at de eksisterer, og opphavet og skjebnen deres er litt av et mysterium, sier Jayawardhana.

Dette mysteriet skulle nok de to forskerne gjerne kommet til bunns i. Neste skritt på veien er å prøve å finne ut hvor ofte eller sjeldent planemoene opptrer i par.

R. Jayawardhana & V. D. Ivanov, Discovery of a Young Planetary Mass Binary, publisert av Science, på nettsida Science Express, 03. august 2006.

Science Express