Den mytiske kraken

Kan verdenshavene en gang ha vært dominert av enorme kjempeblekkspruter som spiste gigantiske fiskeøgler?

Det er ikke observert at kjempeblekkspruter har gått til angrep på mennesker eller båter i moderne tid. (Foto: (Illustrasjon: Pierre Denys de Montfort/Wikimedia Commons))

Det tror den amerikanske paleontologen Mark McMenamin, etter å ha studert fossiler i Berlin-Ichthyosaur State Park i Nevada i USA, til tross for at det ikke finnes fnugg av håndfast bevis.

I nasjonalparken finnes blant annet restene etter en 14 meter lang fiskeøgle av arten Shonisaurus popularis.

Slike øgler dukket først opp under triastiden, for mellom rundt 251 og 200 millioner år siden.

I det samme området har forskere funnet store opphopninger av mange fiskeøgleindivider, og det er tegn til at fiskeøglene ikke har dødd samtidig

Var det en krake som la dem slik?

Ifølge flere forskere ligger fossilene også arrangert på en merkelig måte. Blant annet prøvde forskeren Charles Camp på 50-tallet å forklare det med at de lange fiskeøglene hadde strandet her ufrivillig, eller at de hadde dødd av en kraftig oppblomstring av giftig plankton.

Men dette er det ingen som har greid å bevise, og nyere forskning viser også at området fossilene ligger i sannsynligvis lå mye dypere under havets overflate enn man har tidligere har trodd.

Det har fått McMenamin til å spekulere i om knoklene har blitt lagt på den spesielle måten av en enorm blekksprut, eller krake, som de kalles i mytologien.

Fossilerte ryggvirvler fra fiskeøgler funnet i Nevada i USA. (Foto: Mark McMenamin)

- Moderne blekkspruter gjør dette. Jeg tror disse fiskeøglene ble fanget av en enorm krake og tatt med hit, og så har de blitt revet fra hverandre, sier han i en pressemelding.

McMenamin mener kraken kan ha hatt en kropp som var rundt 30 meter lang, og sier det kan ha vært det mest intelligente virvelløse dyret noensinne.

Fortellinger om enorme kraker som har tatt store båter til havs har versert i lang tid, og den største kjempeblekkspruten som noensinne er funnet har en kropp på rundt seks meter og rundt tolv meter lange armer.

Ingen spor etter kraken

McMenamin presenterte den utrolige teorien på en geologikonferanse i Minneapolis tidligere denne uken, og ikke uventet fikk teorien hans stor oppmerksomhet i internasjonale medier.

Men teorien har et stort problem, nemlig at det ikke finnes noen spor etter slike enorme blekkspruter. Det kan være fordi de er bløtdyr, og de eneste delene som kan ha blitt bevart i millioner av år er blekksprutnebbet.

En annen årsak til at det aldri er funnet spor etter dem, kan være at de aldri har eksistert, men McMenamin er ikke redd for kritikk fra andre forskere.

- Dette er vi klare for. Vi har en veldig god sak, avslutter han.

Men McMenamin har fortsatt ikke publisert overbevisende funn i noen fagfellevurderte tidsskrifter, og inntil det skjer er nok myten om kjempekraken nettopp det – en myte.

Giant Kraken Lair Discovered, pressemelding fra The Geological Society of America