Liberal politikk - mer fedme?

For mange kilo er et større problem i samfunn hvor man er sin egen lykkes smed, sammenlignet med samfunn med dagpenger, trygdekasse og eldreomsorg.

En gruppe forskere fra Oxford University i England, Karolinska Instituttet i Stockholm og Institut for Sygdomsforebyggelse ved Københavns Universitetshospital jobber nå med en ny hypotese om årsakene til fedme.

Forskerne tror livsvilkår i kombinasjon med genetisk bakgrunn er årsaker. Hypotesen deres er at samfunnets politisk-økonomiske oppbygning kan være medskyldig.

– Hypotesen vår er at fedmeproblemet vokser når det blir en reduksjon i velferd, i form av for eksempel dagpenger, trygdekasse og eldreomsorg.

- Manglende velferd skaper usikkerhet, og det ser ut til å få kroppen til å samle opp energireserver i form av fett, muligens fordi kroppen oppfatter det som usikkerhet om senere matvareforsyning, sier fedmeforsker Thorkild I. A. Sørensen fra Københavns Universitetshospital.

Europa er blitt mer liberalt

Den nye hypotesen er ikke tatt ut av luften, men er oppstått på bakgrunn av noen observasjoner:

• Mennesker som er dårlig stilt sosialt, er hardere rammet av overvekt.
  • Barn som er utsatt for omsorgssvikt, har stor risiko for å bli overvektige senere i livet.
  • Fedmeepidemien skjøt fart i USA og Storbritannia da politikken skiftet i mer liberalistisk retning under Ronald Reagan og Magaret Thatcher.
  • Fedme er mer utbredt i land med en liberal-økonomisk samfunnsmodell enn i land som er velferdsbasert.

I flere europeiske land, som Danmark, Nederland, Sverige, Norge, sikrer velferdssystemene at en svært liten del av befolkningen kommer i sosial nød, forteller Sørensen. Det skiller seg voldsomt fra USA, hvor befolkningen selv er ansvarlige for sin sosiale og økonomiske sikkerhet.

Men i Europa er man i stigende grad begynt å satse på velferdsmodellen som minner om den amerikanske. Det har, ifølge forskerne, skapt en større ulikhet i samfunnet og har gjort livet for de dårligst stilte mer usikkert.

– Siden 1980-tallet har mange land beveget seg fra en solidarisk velferdsmodell en mer liberal-økonomisk politikk.

- Den overgangen faller sammen fedmebølgen i disse landene, skriver professor i økonomisk historie Avner Offer fra Oxford University, som opprinnelig var med på å fremsette hypotesen.

Gjør høyresiden oss fete?

En av de tingene han virkelig synes er interessant ved den nye hypotesen, er at den kan forklare at man blir fetere jo verre man har det.

Den vanlige forklaringen har hittil vært at de rike holder seg slanke fordi de har råd til å legge til rette for et sunt liv med masse mosjon, søvn og sunn mat.

Den nye hypotesen står i kontrast til dette synspunktet og argumenterer i stedet for årsaken er større sosial og økonomisk usikkerhet.

Sikkerhet ved sykdom

Den velferdsytelsen som vanlige borgere ser ut til å tillegge størst betydning for tryggheten sin, er ifølge forskernes foreløpige studier en sikkerhet for profesjonell behandling og økonomisk bistand hvis man blir syk.

For en betydelig del av USAs befolkning, som ikke har vært dekket av en offentlig helseforsikring, vil sykdom kunne bli en sosial og økonomisk katastrofe for hele familien.

Den usikkerheten kan ifølge forskerne bidra til at fedme er blitt et så utbredt problem, påpeker Sørensen.

Obesity: The Walfare Regime Hypothesis, British Academy Review, issue 15 2010