Årets Nysgjerrigper 2002 kåret

Klasse 7A ved Vevelstadåsen skole har gjennom sin forskning kommet frem til at når du slår to egg mot hverandre vil alltid ett egg knuse fordi det vil være en ørliten forskjell i eggeskalltykkelsen mellom de to eggene. Videre mener de at det knuste egget ikke vil kunne skade det andre hele egget fordi det ikke er noe kraft igjen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Kronprins Haakon snakker med nysgjerrigpervinner Kristine Kolsrud, som også holdt tale og takket for prisen. (Foto: Kristin Grønli)"

Det er det hele egget som bare “moser” seg igjennom det knuste egget og ødelegger det mer. Denne forskningen førte til førstepremie i årets konkurranse, og elevene premieres med tre opplevelsesrike dager i henholdsvis Oslo og Gøteborg.

Ny hypotese: egg med airbag

Elevene kom frem til en ny problemstilling gjennom sitt forskningsprosjekt knyttet til eggenes styrke. De mener å se at det er den butte enden av egget som er sterkest, fordi det er den som detter i bakken når egget faller ut. De unge forskerne mener at egget ikke knuser når det kommer ut fordi det har en egen “airbag” i den butte enden.

I airbagen ligger det en liten luftlomme. Elevene tror dette er en beskyttelsespute for egget når det treffer bakken. Flere voksne hønseeksperter har blitt spurt om denne teorien, og elevene har fått ulike svar. Dermed har småforskerne ved Vevelstadåsen skole kommet frem til noe hønseforskerne kanskje burde tenke mer på.

Juryen om vinnerprosjektet:

Vinnerne har levert et svært oversiktlig og metodisk sterkt prosjektarbeid. Hypotesene behandles strukturert og systematisk, og elevene viser stor oppfinnsomhet i forhold til utføring av eksperimenter. Rapporten er estetisk med fine tegninger, bilder og illustrasjoner. Dette er et godt vitenskapelig prosjektarbeid utført av aktive og engasjerte elever!

- Den høye kvaliteten på bidragene viser en svært gledelig utvikling, sier prosjektleder Marianne Løken i Norges forskningsråd.

- Her finnes mange forskerspirer, akkurat slik vi håper Nysgjerrigper-tiltaket skal stimulere til.

Delt andrepremie og 10 000 kroner hver går til prosjektene:

  • Hvorfor smaker fisken bedre ute på fjorden enn fisken inne ved land? av 1. - 4. klasse ved Sandland skole i Finnmark.

*Hvorfor ruster havhesten? av 5. klasse ved Florø barneskole i Sogn og Fjordane.

Bronsepremie og 5 000 kroner hver går til prosjektene:

  • Skafså stavkyrkje av 1. - 4. klasse ved Kyrkjebø skule i Telemark.
  • Hvorfor fremstilles Gud som en mann i litteratur og kunst? av klasse 7 B ved Vevelstadåsen skole i Akershus.


Den nasjonale hovedjuryen besto av:

Juryleder Hanne S. Finstad, dr. philos, Kees Oscar Ekeli, biolog ved Akvariet i Bergen, Per Morten Kind, Dr. scient ved NTNU, Dagny Holm, forfatter og forskningsformidler, samt Lindis Alme, forfatter, tidligere rektor, forskningsformidler og kursholder i Nysgjerrigpermetoden

Nysgjerrigper er Norges forskningsråds tiltak for elever og lærere i grunnskolen. I tillegg til konkurransen Årets Nysgjerrigper rommer tiltaket blant annet bladet Nysgjerrigper som i dag har ca. 80 000 medlemmer. Nysgjerrigper har som hovedmål å oppmuntre barn og unge til å ta vare på og dyrke sin naturlige nysgjerrighet, utforskertrang og fantasi.

Om konkurransen:

Barn og unge inviteres til å forske på et tema de selv har valgt, ved å bruke Nysgjerrigpers arbeidsmetode: Bestem deg for hva du vil vite mer om, start undersøkelsen som skal gi deg svaret, og fortell hvordan du arbeidet og hva resultatet ble.

I år ble det gjort forsøk med regionale juryer, en ordning som var så vellykket at Nysgjerrigper ønsker å utvide med en regional jury til neste år på Sørlandet, slik at alle landsdeler er representert i arbeidet med å finne frem til Årets Nysgjerrigper.

Juryuttalelser og mer bakgrunnsstoff finnes på Internett

Powered by Labrador CMS