Næringslivet tror på forskning

Norske ledere mener forskning er viktig for næringslivet, og det store flertall mener også at bedriften de selv leder vil ha nytte av forskning. Likevel er forskningsaktiviteten i norsk næringsliv lav.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Det er oppløftende at norske bedriftsledere har den samme virkelighetsoppfatning som forskersamfunnet, regjering og storting når det gjelder behovet for forskning i næringslivet, sier leder i Forskerforbundet Kolbjørn Hagen.

Forskning er relevant

I undersøkelsen som MMI har gjort for Forskerforbundet ble bedriftslederne bedt om å ta stilling til en rekke påstander.

43 prosent var helt enig i påstanden “Forskning er relevant for min bedrift”, mens 29 prosent var delvis enig. Bare 18 prosent var helt uenig i påstanden.

Andelen som er helt enig i denne påstanden er høyest i bedrifter med mer enn 100 ansatte, men også i bedrifter med 10 - 24 ansatte ble forskning ansett som relevant.

Nyttig forskning

66 prosent av de spurte var helt enig i påstanden om at “Forskning gir anvendbare resultater for næringslivet”, mens 30 prosent var delvis enig.

Også her er det en viss forskjell mellom ledere fra de små og de store bedriftene, men forskjellen er liten. En undersøkelse viser at 96 prosent av norske bedriftsledere mener forskning gir anvendbare resultater for næringslivet.

Forskes for lite

56 prosent av bedriftslederne er helt enig i påstanden om at det forskes for lite i norske bedrifter, mens 24 prosent er delvis enig. Det er ledere fra mellomstore bedrifter med mellom 50 og 99 ansatte som er mest enig i denne påstanden.

"Kolbjørn Hagen"

- Forskning er ikke den eneste vei til nyskaping, men radikale innovasjoner eller store forbedringer i eksisterende produkter og tjenester krever ofte forskning og utvikling. Vi kan bare håpe at denne erkjennelsen også fører til mer satsing på forskning.

OECD-mål

Å bringe norsk forskning opp på gjennomsnittet for OECD-landene har lenge vært et mål for Norges forskningsråd og skiftende regjeringer. Likevel er Norge langt unna dette målet, og hovedforklaringen er at det forskes for lite i norsk næringsliv.

I følge en pressemelding fra Forskerforbundet er lederne likevel enige i ambisjonen. 87 prosent er helt enig i at norsk forskningsinnsats minst bør være på nivå med våre handelspartnere.

MMI har intervjuet daglige ledere eller deres stedfortreder i 600 bedrifter med ti ansatte eller mer. Utvalget er representativt for norske bedrifter hva gjelder fordeling på bransjer, geografisk beliggenhet og antall ansatte.

Powered by Labrador CMS