Forskningspriser for maur og Rembrandt

Intense studier av alt fra sultne maur, lyden av mynter som faller og Rembrandts malerier ga betaling i form av gjeve priser da årets konkurranse for unge forskere ble avgjort mandag.

I alt ble 29 deltakere belønnet for iherdig og kreativt arbeid da Stiftelsen Ungdom og Forskning delte ut prisene i årets konkurranse Unge Forskere på Universitetet i Oslo mandag.

Juryformann og professor Trond Schumacher poengterte at det ikke lenger var noen overveldende overvekt av gutter eller jenter i konkurransen, selv om jentene var i flertall.

Heller ikke i fordelingen mellom naturvitenskapelige og humanistiske oppgaver var det noe spesielt stort sprik.

Også stiftelsen Fritt Ord delte ut to priser på tilstelningen som et resultat av en egen ungdomskonkurranse.

- Alle er vinnere

- Ved å komme hit er dere alle vinnere. Alle har gjort et lite stykke forskning. Det holder ikke å skrive om noe som ville gitt dere en sekser på skolen, sa Schumacher.

Det var utdanningsminister Kristin Clemet (H) som delte ut hovedprisene.

- Jeg gruer meg litt til å lese opp jurybegrunnelsene, for dette ligger langt over og på siden av mitt eget kompetansenivå. Jeg vet ikke engang om jeg greier å uttale alle ordene riktig, sa Clemet før hun delte ut prisene som besto av pengepremier og deltakelse på forskjellige forskerkonferanser rundt om i verden.

17 år gamle Shalipa Narula fra Stavanger stakk av med førsteprisen for naturvitenskap og teknologi med en oppgave om planters naturlige forsvar mot maur.

I klassen for humanistiske fag vant 18 år gamle Ronald L. D. Pool, også han fra Stavanger, med en oppgave om maleren Rembrandt.

Ungdom imponerer

I alt mottok stiftelsen 145 bidrag til årets konkurranse. Tradisjonelt har mange elever som går på internasjonale linjer, såkalte IB-linjer (internasjonal bacalaureat), deltatt.

Ifølge styreleder Kristin Veierød har det i år deltatt flere andre skoler og flere enn tidligere har deltatt fra skoler i Nord-Norge. Tre av prisvinnerne kom også fra Mosjøen videregående skole i Nordland.

- Vi har nettopp lagt fram en ny stortingsmelding om forskning som blant annet dreier seg om hvordan vi kan øke forskerinteressen. Også unge menneskers mulighet til å interessere seg for forskning og kanskje satse på en slik karriere er viktig, sa Clemet.

I flere av uttalelsene fra juryen anbefales prisvinneren til å fortsette med en forskerkarriere. Jill Johan Rae (17) leverte en analyse om hvordan SAS drev med prisdiskriminering ved å separere kundegrupper. Imponerende arbeid mente juryen og skriver i begrunnelsen at gutten utvilsomt har en framtid som forsker innen økonomi.

- Kjerringråd

- Jeg er glad for prisen, og jeg vil fortsette å studere, men ikke mer insekter. Jeg vil bli lege, sier prisvinner Shalipa Narula til NTB.

Ideen til å teste ut og skrive avhandlingen om planters eget forsvarsverk mot maur fikk hun fra besteforeldrene i India. Der er det helt vanlig å strø pulver fra tørkede krydderurter foran dørene til huset for å hindre maur i å komme inn. I forsøket sitt tok hun for seg kanel, kryddernellik, gurkemeie og kaffe. Alle plantene inneholder ulike typer eteriske oljer.

Mens de tre første var svært effektive i kampen mot maurene, viste kaffe seg å være lite egnet.

- Ideen fikk jeg fra å høre på at slektningene mine benyttet slike metoder. Jeg tenkte jeg skulle teste ut kjerringrådene og se om det virket, forklarer Shalipa.