Her ser du hvordan den etsende giften skytes ut fra billen. I videoen kan du se hvordan denne eksplosjonen ser ut inne i billen. (Foto: Charles Hedgcock © 2015 Wendy Moore)

Inne i en levende giftbille

VIDEO: Forskere har filmet hvordan det ser ut i billekroppen når den sprayer fienden med dødelig gift.

Ved å filme en liten bille fra innsiden har amerikanske forskere fått et innblikk i hvordan bombardérbillen pumper gift ut støtvis som et lite maskingevær.

Dette gjør den i stedet for å spraye ut all giften på én gang som resten av medlemmene i løpebillefamilien gjør.

Giftsprøytingen er faktisk så eksplosiv at det høres et lite smell for hver kule med gift.

Forskerne som har fått innblikk i billens indre giftapparat, har publisert en studie om dette i Science denne uka.

Finnes i Skandinavia

Wikipedia skriver at bombardérbiller er middels store – mellom fem og 15 millimeter lange. De er avlange og flate i kroppen. Disse billene er ofte kontrastrikt farget i rødt og svart eller metallisk.

Vi finner flest av dem i varme områder, men én art finnes i Sør-Skandinavia. Det er ikke funnet noen bombardérbiller i Norge.

Nedenfor ser du videoen som er tatt inne i forsvarskjertlene til billen. Insektet har ulike kamre med kjemikalier som blandes sammen når den føler seg truet. Vi ser her at kjertlene trekker seg sammen og utvider seg kraftig og raskt i små eksplosjoner.

Videoen er spilt inn med 2000 bilder per sekund og spilles av med 25 bilder per sekund. (Video: E. Arndt, W. Moore, W.-K. Lee, C. Ortiz)

Fra bille til bil

Eksplosjonene både varmer opp giften til rundt 100 grader, og gjør at billen kan skyte den støtvis ut. Som oftest fyrer den av våpenet mot frosker, edderkopper, fugler eller andre som vil ha seg litt billesnacks.

Forskerne mener at det å lære mer om hvordan disse kjertlene får til så raske og gjentatte eksplosjoner uten å ødelegge seg selv kan være nyttig i helt andre felt.

For eksempel for å lage bedre forbrenningsmotorer til biler, fly og båter.

Eric Arndt m.fl: Mechanistic origins of bombardier beetle (Brachinini) explosion-induced defensive spray pulsation. Science, 30.april 2015.