Blomsten som ble funnet i Argentina kan ha klart å komme tilbake etter katastrofen, i motsetning til dinosaurene. (Foto: Nathan Jud, Cornell University)

Denne blomsten overlevde da dinosaurene døde ut

Planten spredte seg trolig videre i verden etter at asteroiden ødela for 66 millioner år siden.

For 66 millioner år siden traff en svær asteroide det som i dag er Mexicogolfen.

Den utryddet mest sannsynlig dinosaurene som gikk på jorda i det som var perioden Kritt, selv om vulkanutbrudd kan ha bidratt til utryddelsen.

Men hvordan klarte plantene seg? Det har fagfolkene vært mer usikre på.

Nå har amerikanske forskere funnet ut at noen av plantene kom raskt tilbake på banen.

Fossilet av blomsten funnet i Argentina er «bare» én million år yngre enn katastrofen som rammet planeten.

Hardfør plante

Forskere regner med at nesten tre fjerdedeler av alle artene på jorda døde ut i tida rundt det voldsomme sammenstøtet.

Bregner var blant de første plantene som kom tilbake etter at asteroiden krasjlandet på jorda, ifølge forskerne bak den nye studien.

Men denne fossile blomsten var tydeligvis også en hardfør type.

Foreløpig har de plassert blomsten fra Argentina innenfor trollheggfamilien (Rhamnaceae). De vet ikke hvilken slekt eller art den tilhører.

Trollheggfamilien finnes over store deler av verden i dag.

For å forsikre seg om at planten tilhører denne familien, har forskerne blant annet sammenlignet kronbladene med planter som er nålevende familiemedlemmer.

Kan ha spredt seg videre

Det er funnet fossiler i både Colombia og Mexico som tyder på at planten fantes der allerede før katastrofen inntraff.

Plantelivet rundt det 180 kilometer brede krateret der asteroiden slo ned ble trolig ødelagt i branner. Men planten kan ha overlevd i dagens Argentina og spredt seg videre derfra, tror forskerne. Det er nemlig funnet eldgammelt pollen fra denne plantefamilien så langt unna som i Australia.

På den tida besto landjorda av store superkontinenter, ikke verdensdelene slik vi kjenner dem i dag.

Fagfolk har lenge diskutert om plantefamilien først fantes på den nordlige eller sørlige halvkule. Forskerne bak denne studien mener funnet av planten i Argentina støtter hypotesen om at den kom fra sør. Selv om det er funnet langt flere fossiler av denne typen på den nordlige siden av jordkloden. Diskusjonen om hvor trollheggfamilien oppsto, kommer nok til å fortsette.

Fossilet kommer fra et område som er aldersbestemt ved hjelp av radiometrisk datering som måler den radioaktive nedbrytingen av isotoper, spor etter endringer i jordas magnetfelt som har preget fossilet og sammenligninger med andre fossiler fra samme periode.

Nathan A. Jud mfl: Flowering after disaster: Early Danian buckthorn (Rhamnaceae) flowers and leaves from Patagonia. PLOS ONE 10. mai 2017. DOI: 10.1371/journal.pone.0176164.