Hyalinobatrachium dianae er nokså lik Kermit. For ordens skyld: Kermit er frosken til venstre. (Foto: Brian Kubicki/AP Photo/Disney, Gene Duncan)

Ser du likheten?

En nyoppdaget frosk minner om noen vi kjenner. Den lille grønne karen er nemlig som snytt ut av nesa på frosken Kermit fra The Muppet Show.

Kermit-frosken er nesten gjennomsiktig. Kanskje ikke så rart at den kalles en glassfrosk. (Foto: Brian Kubicki)

I Costa Rica har en gruppe forskere funnet en froskeart som så langt har vært ukjent for mennesker. Den er 2,5 centimeter lang og ser akkurat ut som Kermit, skriver The Independent.

Arten har fått navnet Hyalinobatrachium dianae, og den har også en spesiell mage, som nesten er gjennomsiktig. Kermit-dobbeltgjengeren er nemlig en såkalt glassfrosk.

Første på over 40 år

Brian Kubicki, en av de heldige forskerne som fant frosken, sier ifølge The Independent at funnet tyder på at økosystemet i Talamancafjellene lever i beste velgående.

Studien er publisert i tidsskriftet Zootaxa.

Ifølge forskerne, som arbeider for Costa Rican Amphibian Research Center, er det ikke funnet en ny art av glassfrosker siden 1973.

Her kan du se en video fra BBC som forklarer mer om arten.

Video: BBC