Ille for amfibier

Ny studie viser at en femtedel av alle virveldyr på kloden er utrydningstruet, og det står spesielt ille til med amfibiene.

"De mørke-lilla områdene på illustrasjonen viser områdene der utrydningsrisikoen øker, mens de grønne områdene, i hovedsak havene, er der sjansen for at arter dør ut har blitt mindre. (Illustrasjon: Science/AAAS)"

Japan satser milliarder på naturmangfold

Japan vil i løpet av tre år gi nærmere 12 milliarder kroner til innsatsen mot tap av truede arter i utviklingsland.

– Vi vil stille med 2 milliarder dollar over tre år fra i år, sa Japans statsminister Naoto Kan onsdag.

Ifølge ham skal pengene gå til utviklingslandenes innsats for å utvikle og gjennomføre nasjonale tiltaksplaner for å bevare det biologiske mangfoldet.

(©NTB)

Studien, som publiseres i det neste nummeret av tidsskriftet Science, ble lagt frem tirsdag denne uken på COP10-møtet i Nagoya.

Her møtes alle medlemmene i FN-konvensjonen om biologisk mangfold for å bli enige om nye mål for å bevare klodens økosystemer.

Medlemmene hadde som mål å drastisk forbedre tap av arter innen 2010, men det har de ikke greid.

- Bevaring hjelper

Forskerne bak studien har gått gjennom nesten 26 000 arter på rødlisten til International Union for Conservation of Nature (IUCN).

De konkluderer med at 52 ulike pattedyr, fugler og amfibier beveger seg én kategori nærmere utrydning hvert eneste år.

IUCN opererer med 7 kategorier som strekker seg fra utdødd og ned til de artene vi ikke trenger å bekymre oss over.

Ifølge studien er 13 prosent av verdens fuglearter truet, mens hele 41 prosent av amfibier er det.

Verst i Sør-Øst-Asia

Ifølge studien står det aller verst til i Sør-Øst-Asia, og hovedgrunnene er omfattende eksport av planteolje og tømmer, ikke-bærekraftig jakt og avskoging i områder som gjøres om til rismarker.

Men selv om studien viser at tapet av biologisk mangfold fortsatt går fort, antyder den også at tapet ville gått minst 20 prosent raskere hvis det ikke hadde vært for bevaringstiltakene som er satt inn.

Forskerne skriver at suksessene i bevaringsarbeidet først og fremst har skjedd i forhold til å forhindre at invaderende arter kommer og tar over nye områder, særlig på øyer som Mauritius.

Michael Hoffmann mfl: The Impact of Conservation on the Status of the World’s Vertebrates, Science, oktober 2010